Ar jaunu uzrāvienu / Cannelle Bakery

Spēcīgākās idejas atbalsta

,
Redaktore
Foto Olga Jakovleva speciāli Forbes
Foto Olga Jakovleva speciāli Forbes

Bijušie Fazer un Staburadzes vadītāji Ivars Skrebelis un Bruno Ansons iegādājušies nelielu konditorejas uzņēmumu Saldū, kur cenšas radīt biznesu savu iepriekšējo darbavietu līmenī. Viņu likmes liktas uz sasaldētu maizi.

Pēc divu stundu brauciena no Rīgas apstājamies pie pelēka padomju laiku ceha Saldū, no kura mūs sagaidīt iznāk Ivars Skrebelis. Pirms trim gadiem viņš kopā ar partneri Bruno Ansonu iegādājās tajā esošo biznesu, lai attīstītu ideju par saldētas maizes un konditorejas izstrādājumu ražošanu. Jau tagad pusi no 2,7 miljonu eiro apgrozījuma veido tieši saldētie produkti Cannelle Bakery, kas atrodami teju visos Latvijas lielveikalos. Bet biznesa īstais potenciāls meklējams ārpus Latvijas.

Gan Ivars Skrebelis, gan Bruno Ansons bijuši maizes un konditorejas industrijas TOP menedžeri. Bruno Ansons (43) vienpadsmit gadus nostrādāja Laima, kur pēdējos piecus gadus vadīja Staburadzes konditoreju, dubultojot šī biznesa atzara apgrozījumu. Savukārt Ivars Skrebelis (44) piedalījās Hanzas maiznīcas izveidošanā, bet pēc tam pievienojās Ogres maizniekam, kas tika pārdots Somijas Fazer Bakeries. Skrebelis kā vadītājs Fazer maiznīcu attīstīja no pusotra miljona līdz 20 miljonu eiro apgrozījumam un kopš 2010. gada vadīja Fazer Bakeries & Confectionery biznesu visā Baltijā. Pirms četriem gadiem, pavadījis maizes biznesā 20 gadu, viņš nolēma to pamest.

Izmantojot savu pieredzi biznesu mērogošanā, Skrebelis izveidoja konsultāciju kompāniju un caur to iepazinās ar Ansonu. Viens no projektiem bija maizes un konditorejas uzņēmums Matss, kura biznesa apjoms ik gadu pieauga vidēji par 10%, 2011. gadā sasniedzot 2,8 miljonu eiro apgrozījumu. Tas bija kļuvis par lielu ģimenes biznesam, ko vadīja Valdis Pakulis ar sievu Larisu, tāpēc viņi nolēma uzņēmumu pārdot. «Vīzija, kā mēs redzējām attīstību, bija fokuss uz saldētiem produktiem. Uz kopējā fona pasaulē tas ir neliels segments, bet tas aug,» paskaidro Skrebelis.

To pierāda arī statistika – ilgāks uzglabāšanas termiņš ļauj lielveikaliem veidot krājumus, nodrošinot svaigu maizi nepieciešamajā daudzumā. Saldēti maizes un konditorejas produkti ir straujāk augošais segments sal­dētās pārtikas nozarē. Pēc Markets & Markets datiem, 2014. gadā šī tirgus apjoms bija 13 miljardi dolāru, bet 2020. gadā tas sasniegs 20 miljardus. Līderpozīcijas jau nodrošinājuši pārtikas giganti – britu Associated British Foods plc, Šveices Aryzta AG, dāņu Lantmannen Unibake International un spāņu Europastry. Visi tirgus līderi atrodas Eiropā, kas ir lielākais saldētās maizes un konditorejas izstrādājumu noieta tirgus, aizņemot aptuveni 60% pasaules tirgus.

LAI BŪTU INTERESANTĀKI LIELVEIKALIEM, CANNELLE BAKERY PILNVEIDOJA PRODUKTU GATAVĪBAS STADIJAS.

Pēc gadu ilgas Matss izpētes, due diligence un daļēja finansējuma piesaistīšanas no bankas Citadele Skrebelis un Ansons 2012. gada rudenī iegādājās šo uzņēmumu. Pēc Forbes aprēķiniem, darījuma summa bijusi starp 500 un 700 tūkstošiem eiro. Viens no pirmajiem uzdevumiem bija apvienot abas Matss ražotnes, ražošanu no Skrundas pārceļot uz Saldus cehu. Lai to paveiktu, viņi saņēma 250 tūkstošu eiro finansējumu no investīciju fonda FlyCap. Ražotņu apvienošana atvieglo BRC kvalitātes sertifikāta iegūšanu, kas ir nepieciešams biznesa izvēršanai ārzemju tirgos. Uzņēmumā tika nomainīta menedžmenta struktūra, no nulles radot vidējā līmeņa vadītāju slāni. Līdz ar ražotņu apvienošanu sākta arī modernizācija.

«Veidojot stratēģiju, mēs griezām nost visas blakus darbības, kas nav pamatbizness,» stāsta Ivars. Viņi ir aizvēruši trīs uzņēmuma veikalus, optimizējuši produktu portfeli no 400 līdz 120, kā arī pārtraukuši svaigās maizes ražošanu Latvijas tirgum, kas veidoja 25% biznesa, bet, nespējot konkurēt ar tirgus līderiem, bruto peļņā nesa mīnusus. «No pirmās dienas bija skaidrs, ka saldētie produkti būs nr. 1 un cepumi nr. 2,» jauno fokusu skaidro Bruno. «Un izaugsme iespējama tikai caur eksportu.» Šādi viņi redz iespēju strādāt ar industrijas līmeņa EBITDA peļņu, kas ir ap desmit procentiem.

Attīstot saldēto produktu ražošanu, kurai pamatus bija ielikuši jau iepriekšējie īpašnieki, ir uzlabotas receptes un ieviesti jauni produkti. Radīts arī jauns zīmols Cannelle Bakery, ar kuru pārdod jau ap 50 produktu. Aptuveni 90% saldēto produktu nonāk lielveikalos, kur produkcija tiek gatavota uz vietas, un tikai divu veidu saldētie cepumi un pīrāgi atrodami veikalu vitrīnās.

Lai būtu interesantāki lielveikaliem, Cannelle Bakery pilnveidoja produktu gatavības stadijas. Iepriekš tos pārdeva neapstrādātus, un lielveikalam sagatavošanai vajadzēja trīs stundas, bet tagad produkti pieejami sešās gatavības stadijās. Populārākie ir jau izcepti saldēti produkti, ko vajag tikai uzsildīt, vai daļēji izcepti, kuru pagatavošanai pietiek ar stundu. Saldētās produkcijas apjomi katru gadu aug par 30%, nu veidojot 50% biznesa.

Tas viss savienojumā ar maksimāli dabiskām un veselīgām izejvielām (piemēram, maize bez cukura) piesaista arī klientus ārzemēs. Pagaidām Cannelle Bakery uz 11 valstīm eksportē 30% saražotā, visvairāk realizējot Igaunijā, kur strādā ar lielveikalu ķēdēm. Savukārt tālākos tirgos viņi strādā caur izplatītājiem. Tomēr uzņēmuma īpašnieki perspektīvas redz Austrumu tirgos – tur arvien vairāk lielveikalu kopē Rietumeiropas paraugus, kur uz vietas cepta sal­dētā maize un konditorejas izstrādājumi ir sevi pierādījusi niša.

Šīs nišas perspektīvas pierāda arī Baltijas līderis – lietuviešu Mantinga, kas apgroza 45 miljonus eiro. Tiesa, šai kompānijai un Maxima pērn piemērots 21,3 miljona eiro sods par nelikumīgi saskaņotām produkcijas cenām. Tas noteikti paver iespējas citiem vietējiem ražotājiem – arī Cannelle Bakery.


Eksporta Padomi no Bislana Abdulmuslimova – Prezidents, AB Holding


Viņiem īsā laikā veiksmīgi izdevies izveidot plašu produktu portfeli, un dabīgais saturs ir pareizais virziens, kurā attīstīties. Mīnuss – ne visi lielveikali pašceptajiem produktiem norāda sastāvu. Viņi ievērojami paceltu pārdošanas apjomus, ja varētu vienoties ar tīkliem, ka pie Cannelle Bakery produktiem, piemēram, maizes bez cukura, pieliktu spilgtu norādi ar uzrakstu BEZ CUKURA. Tas uzrunātu cilvēkus, kas slimo ar diabētu. niša noteikti būtu arī bezglutēna un vegāni produkti. Izstrādājot šādus produktus, Skrebelis un Bruno var ņemt piemēru no Rēzeknes gaļas kombināta, kura bērnu cīsiņi bez E vielām saņēmuši diplomu no Latvijas Ārstu biedrības.

Nākamais solis pēc konditorejas produktiem ir atdzesētās uzkodas, piemēram, sendviči, ar ko var startēt degvielas uzpildes stacijās, kioskos vai piegādāt aviosabiedrībām. Šajā segmentā Rēzeknes gaļas kombināts piegādāja produkciju Lango, kurš šogad bankrotēja. Ja Cannelle Bakery startēs aukstajās uzkodās, esam gatavi sadarboties un pat apsvērt iespēju investēt. Mūsu gaļas izstrādājumi bez E vielām tandēmā ar viņu veselīgo maizi būtu Latvijā vēl nebijis produkts. Savukārt, lai lauztu patērētāju stereotipus par saldētu vitrīnu pārtiku, uz tās iepakojuma vajag akcentēt kaloriju skaitu – šādi marķēt veselīgus produktus ir jau populārs trends Izraēlā. Arī pie mums veselīgās pārtikas ražošana gūst arvien lielāku popularitāti, kaut arī vēl daudzi neprot izmantot šo priekšrocību.

Lai vieglāk virzītos ārzemju tirgos, viņiem no sākuma jākļūst par čempioniem Baltijā. Tālāk jau ieteiktu fokusēties uz Tuvajiem Austrumiem un Latīņameriku – šajos tirgos saldētie maizes produkti nākamo piecu gadu laikā piedzīvos visstraujāko pieaugumu, katrs vismaz par 50%.

3499 Visi skatījumi 2 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

1 Komentārs par "Ar jaunu uzrāvienu / Cannelle Bakery"


Melita
2 gadi 24 dienas atpakaļ

Kur var nopirkt Jūsu produkciju Saldū?

wpDiscuz