• 7934
  • 1

Atvieglojot apmācības / Intea

Spēcīgākās idejas atbalsta

,
Redaktore
_0RK8552

Ļaujot uzņēmumiem ietaupīt uz darbinieku apmācību rēķina, Sergejs Sņegirjovs ir fokusējies uz šīs trīs miljardu dolāru vērtās nišas iekarošanu.

Latvijā Swedbank katru gadu vienu darba dienu velta darbinieku apmācībām ugunsdrošībā. Darbinieku algu izteiksmē tas izmaksā 60 tūkstošus eiro. Turklāt šāda līmeņa kompānijas apmācībām gadā parasti velta trīs vai četras dienas. Bet iedomājieties, ja tā vietā interneta vidē izveidotu interaktīvas apmācības, ko varētu apgūt daudz ātrāk!

Pirms sešiem gadiem šāda ideja radās Sergejam Sņegirjovam, un viņš kopā ar savu kursabiedru Raivi Freimani izveidoja uzņēmumu Intea. Lai optimizētu apmācību procesu, viņi pēc pasūtījuma izstrādāja elektroniskas apmācību simulācijas, iesaistot darbiniekus un ļaujot viņiem apgūt pienākumus vidē, kas iespējami pietuvināta realitātei. Šodien gan tas vairs nav nekas jauns – ar tailor made e-apmācību izstrādi nodarbojas neskaitāmas kompānijas.

Meklējot jaunu nišu pievilcīgajā darbinieku apmācību tirgū, kas katru gadu pieaug par vairāk nekā 10%, sasniedzot 130 miljardu dolāru globālo vērtību, Sergejs radījis Branch Track. Šī programma ļauj uzņēmumiem pašiem veidot uz scenāriju balstītas apmācību simulācijas, turklāt tas izmaksā desmit reižu lētāk nekā tās pasūtīt. Viņa izaicinājums – kā savu produktu pārdot korporatīvajā tirgū, kas vēl joprojām ir iestrēdzis uz papīra drukāto apmācību un PowerPoint prezentāciju laikmetā.

«MĒS REDZAM, KA PRODUKTS ATBILST TAM, KO PIEPRASA TIRGUS, UN TAGAD MUMS TAS IR JĀAPGŪST.»

Iepriekšējas pieredzes e-apmācībās Sergejam nebija – viņš bija strādājis konferenču organizēšanas un nekustamā īpašuma jomā. Savukārt viņa kursabiedrs Rīgas Ekonomikas augstskolā Raivis strādāja augstākā līmeņa personāla atlases kompānijā Amrop, līdz ar to redzēja, kādas summas apgrozās korporatīvajā vidē. Sekojot līdzi pasaules tendencēm, viņi 2009. gadā nolēma sākt strādāt pie interaktīvu elektronisko apmācību izstrādes, ko Latvijā vēl neviens nedarīja.

Sešu gadu laikā Intea ieguvusi klientus ne tikai Baltijā, piemēram, Swedbank un LMT, bet arī Vācijā, Norvēģijā, Zviedrijā, Krievijā. Par individuāli izstrādātu e-apmācību klienti ir gatavi maksāt 10–30 tūkstošus eiro. Pieprasītas bija uz scenāriju balstītas apmācības, kur pie katras nākamās situācijas nonāk atkarībā no tā, kā ir reaģēts uz iepriekšējo. Būtībā tās darbojās tāpat kā elektroniskās aptaujas. Tiesa, parastajās anketās, piemēram, SurveyMonkey vai visidati.lv, jautājumu sazarojumu ar daudziem iespējamajiem scenārijiem izveidot ir ļoti sarežģīti un tas nav pārskatāmi.

Pat pēc pasūtījuma šādu apmācību programmētājiem izstrādāt bija ļoti sarežģīti, un Sergejam radās ideja izveidot universālu programmu, kur apmācības var veidot paši uzņēmumi. Mērķauditorija arī bija skaidra – kompānijas, kurām regulāri jāapmāca liels daudzums darbinieku dažādās vietās, piemēram, Stenders vai Narvesen.

Tomēr, saskaitījis izmaksas, viņš saprata, ka nevarēs atļauties tāda līmeņa programmētāju un dizaineru, kas spētu šo ideju realizēt, tāpēc atlika to malā. Gadu vēlāk radās iespē­ja iestāties Grenardi īpašnieka Aināra Spriņģa finansētajā inkubatorā Eegloo, kur vajadzīgie speciālisti bija pieejami ar labākiem nosacījumiem, un divu mēnešu laikā jau tika palaista Branch Track beta versija. Pirmās investīcijas 50 tūkstošu eiro apjomā viņi saņēma no Imprimatur, un paralēli pēc diviem neveiksmīgiem mēģinājumiem Branch Track tika uzņemts arī Eiropas vadošajā sēklas stadijas start-up akseleratorā Seedcamp, kur piesaistīja vēl 15 tūkstošus eiro.

Būtībā Branch Track nav nekas unikāls. Līdz šim šādas apmācības veidoja, vispirms zīmējot jautājumu sazarojumu vai nu uz papīra, vai shēmu veidošanas programmās. Tālāk, vadoties pēc tām, PowerPoint vai tādās specializētās programmās kā Adobe Captive, Articulate Soryline vai Trivantis Lectora izveidoja slaidu prezentāciju. Branch Track to visu vienkārši var apvienot vienuviet. Sākotnēji vizuāli izveido sazarojumu ar jautājumiem un atbilžu variantiem, brīvi pārvietojot un savienojot jautājumu logus. Rezultātā no sazarojuma automātiski tiek izveidots viens fails, kur slaidu veidā šie jautājumi seko cits citam pēc izveidotā scenārija. Lai simulētu reālo vidi, katram slaidam var veidot nepieciešamo dizainu – mainīt fonu un personu, kas uzdod jautājumu, izvēloties kādu no piedāvātājiem, vai ievietot savas fotogrāfijas. Slaidos ir iespējams pievienot arī video, kur, piemēram, parādīts, kā iztīrīt kafijas automātu, un audio failu, lai jautājumus nevis rādītu tekstā, bet gan atskaņotu.

Atšķirībā no tiešajiem konkurentiem Sim Writer, ITyStudio un Simu Coach, kas izmanto novecojušas tehnoloģijas, Branch Track izstrādātās apmācības var integrēt arī jau esošajās e-apmācību pārvaldīšanas pro­grammās. Turklāt Branch Track ir lētāks nekā tirgū pieejamās alternatīvas. Gada maksa ir 2900 dolāru, un patlaban jau ir 70 maksas klientu, piemēram, Hewlett Packard, KPMG un Mary Kay, bet kopējais reģistrēto lietotāju skaits ir 3500.

Kopš pagājušā gada vasarā tika sākta pārdošana, uzņēmums jau spēj pats sevi nodrošināt; jūnija apgrozījums bija septiņi tūkstoši eiro. Saglabājot tādus pašus rādītājus, gada apgrozījums var pārsniegt 90 tūkstošus. Branch Track galvenais fokuss ir ASV tirgus, kur kompānijas uz vienu darbinieku apmācībās tērē 1200 dolāru. «Mēs redzam, ka produkts atbilst tam, ko pieprasa tirgus, un tagad mums tas ir jāapgūst,» skaidro Sergejs Sņegirjovs. Lai to izdarītu, viņam jānoalgo četri cilvēki, kas nodarbosies ar mārketingu un pārdošanu, kā arī jāapmeklē seši galvenie apmācību tirgus pasākumi. Tāpēc viņš tagad meklē pusmiljona eiro investīcijas, un 150 tūkstošus jau piedāvāja Imprimatur. Cerams, ka pa to laiku viņu neapsteigs kāds agresīvāks konkurents, jo ir skaidrs, ka ilgi šī niša brīva nebūs.


Eksperta padomi no Maksima Jegorova – Direktors Accenture Latvija


Dažreiz šķiet, ka lielākās izmaiņas izglītībā ir tāfeles krāsa. Salīdzinot ar Senās Grieķijas laikiem, izglītība ir mainījusies mazāk nekā medicīna, transports vai jebkura cita joma, izņemot politiku. Jautājums – vai ir pienācis laiks pārmaiņām? Un kādām?

Manuprāt, svarīgākais, ka fundamentālā izglītība kļūst brīva. Līdz ar to uz priekšu tiks tie cilvēki, kuri labāk izmantos šos resursus. Piemēram, viens no pirmajiem MOOC kursiem bija Stenfordas mākslīgā intelekta kurss. Mācības tajā sāka apmēram desmit tūkstoši cilvēku, pabeidza vairāki simti. Mācījās gan Stenfordas maģistranti, gan attālinātie studenti. Rezultātā labākais Stenfordas students kopējā reitingā bija ap 50. vietu.

Cits efekts – ka darba devēji var nodrošināt iespējas (piemēram, materiālus saviem cilvēkiem), bet izvairīties no auklēšanās un tā vietā testēt gala iznākumu. Tos, kuri ir spējīgi visvairāk izmantot apmācību resursus, var atbilstoši motivēt, bet tos, kuri to spēj vismazāk, – demotivēt.

 

7935 Visi skatījumi 4 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

1 Komentārs par "Atvieglojot apmācības / Intea"


Kārlis
2 gadi 3 mēneši atpakaļ

Forbes lūdzu pārbaudiet faktus, pirmais specializētais e-apmācību uzņēmums Latvijā ir http://www.novitus.lv, dibināts 2 gadus pirms Sergeja un Raivja uzņēmuma, Sergejs to ļoti labi zina, bet laikam aizmirsa intervijas brīdī.

wpDiscuz