Finanšu inženieri / Admiral Markets

,
Redaktore
Foto no personīgā arhīva
Foto no personīgā arhīva

Izmantojot modernākās tehnoloģijas, Admiral Markets kļuvis par lielāko Forex brokeri Baltijā. Klienti no visas pasaules viņu platformā veic darījumus par 500 miljardiem dolāru gadā.

Pēc Dropbox veiksmes stāsta uzņēmuma dibinātājs Drū Hjūstons secinājis: «Neuztraucies par neveiksmēm, tev jātrāpa vienreiz.» To pierādījis arī Aleksandrs Cihilovs – pēc neveiksmīga mēģinājuma telekomunikāciju biznesā viņš pirms 15 gadiem izveidoja Forex tiešsaistes brokeru kompāniju Admiral Markets. Strādājot tiešsaistē, tieši fokuss un aizraušanās ar tehnoloģiju iespējām uzlabot biznesu ļāvis izvirzīties līderpozīcijās. Ne velti gada sākumā kompānija saņēma nozīmīgāko apbalvojumu Vācijā – OnlineBroker-Portal.de atzina to par gada labāko Forex brokeri. Turklāt apbalvojumu Admiral Markets saņem jau otro gadu pēc kārtas. Un Vācija ir tikai viens no tirgiem – visā pasaulē šim uzņēmumam jau ir 20 savu ofisu, vēl 50 vada partneri.

Biznesa pirmsākumi meklējami Sanktpēterburgā. Pabeidzis Elektronikas institūtu, Aleksandrs Cihilovs (44) izveidoja interneta servisa provaidera biznesu Admiral Telecom, kas, tā arī nepārsniedzis 200 tūkstošu dolāru ienākumus, nepārdzīvoja 1998. gada krīzi. Meklējot jaunus veidus, kā nopelnīt, viņš biznesa žurnālā izlasīja par Forex brokeriem. 2001. gadā Cihilovs izveidoja uzņēmumu, bet, lai darbotos tiešsaistē, bija nepieciešama platforma. Aleksandrs Cihilovs bija viens no pirmajiem, kas no Kazaņā dzimušā Renata Fathuļina nopirka tiesības lietot visizplatītāko pamatplatformu Metatrader, caur kuru klienti var piekļūt pasaules finanšu tirgiem. Uzņēmums piedāvā tirgot valūtu, akcijas, izejvielas, indeksus, obligācijas un citus finanšu aktīvus. Pērn uzņēmums apgrozījis 22,2 miljonus eiro ar 1,3 miljonu eiro peļņu. Savukārt platformā klienti gada laikā veic darījumus par aptuveni 500 miljardiem dolāru.

Tomēr uz globālā tirgus fona tas ir maz – Forex tirgū vien dienā notiek darījumi vidēji par četriem līdz sešiem triljoniem dolāru. Tā kā brokeri piedāvātos finanšu produktus nespēj ietekmēt, sīvajā konkurencē uzvar tas, kurš piedāvā labāko cenu, spēj samazināt izmaksas un nodrošināt labāko lietotāja pieredzi. Ar jaunākajām tehnoloģijām Admiral Markets panāk tieši to, izmantojot gan jau esošus produktus, gan ārpakalpojumus, gan arī pašu izstrādātus risinājumus.

Lai attālinātie biroji spētu strādāt efektīvāk, lielu daļu dokumentu uzņēmums glabā mākonī Atlassian Cloud platformā, izmantojot pakalpojumus Jira un Confluence, kas izmaksā attiecīgi 750 un 500 dolāru mēnesī par 500 lietotāju. «Confluence piedāvā ērtu veidu, kā uzglabāt un pārvaldīt informāciju, savukārt Jira – piemērotu projektu vadības funkcionalitāti,» ieguvumus raksturo Admiral Markets tehniskais direktors Džeimss Čerņikovs. Runājot par jau gataviem risinājumiem, viņš izceļ programmu Buffer, kas nodrošina augsta līmeņa klātbūtni sociālajos tīklos un kompānijai mēnesī izmaksā tikai 50 dolāru. «Tas ļauj ietaupīt laiku, jo spēj vienlaikus rindot un publicēt informāciju tādos kanālos kā Facebook, Twitter, Google+ un LinkedIn. Tajā integrēta arī analīzes funkcija, ļaujot mums optimizēt un precizēt sociālo tīklu izmantošanas stratēģiju,» skaidro Čerņikovs.

PROCESU AUTOMATIZĀCIJA  IETAUPA DARBASPĒKA RESURSUS, KĀ  ARĪ  NOVĒRŠ POTENCIĀLOS ZAUDĒJUMUS

Pirms diviem gadiem Admiral Markets spēra nopietnu soli, virtualizējot un konsolidējot serverus. Tagad uzņēmumi izvēlas virtuālos serverus kā ārpakalpojumu no trešajām pusēm, tādām kā Amazon AWS, Microsoft Azure u. c. Šī stratēģija ir ļoti efektīva izmaksu ziņā – līdz brīdim, kad izdevumi sāk pārsniegt ieguvumus. Pirms serveru konsolidācijas un automatizācijas projekta uzsākšanas Admiral Markets īrēja ražošanas serverus no dažādiem mākoņpakalpojumu sniedzējiem visā pasaulē, lai būtu tuvāk klientiem, tomēr, infrastruktūrai attīstoties un atverot arvien jaunus birojus dažādās valstīs, uzņēmums izlēma konsolidēt serverus Londonā, datu centrā Equinix LD4. Ar šo lēmumu gada izdevumus izdevies samazināt par 350 tūkstošiem dolāru. Savukārt serveru vadībai Admiral Markets izmanto konfigurācijas vadības platformu Puppet un latviešu radīto Zabbix monitoringa programmu; abas pieejamas bez maksas.

Neapšaubāmi, finanšu industrijā viens no kritiskākajiem punktiem ir risku vadība. «Agrāk mūsu risku vadības un dīleru nodaļām bija jāanalizē un manuāli jāatlasa konti, kuros bija vērojamas neparastas tirdzniecības aktivitātes,» stāsta Čerņikovs. Lai procesu optimizētu, Admiral Markets IT nodaļa automatizēja izmeklēšanas procesu, balstoties uz vispārinātiem kritērijiem un izveidojot patentētus algoritmus aizdomīgu tirdzniecības aktivitāšu konstatēšanai. Tas ne tikai ietaupa darbaspēka resursus (agrāk tam bija nepieciešami vismaz divi darbinieki), bet arī novērš potenciālos zaudējumus, kas dienas laikā var sa­sniegt pat 100 tūkstošu dolāru.

Lai novērstu krāpšanu, pirmais solis ir identitātes pārbaude. Apstiprināšanas process agrāk aizņēma 1–3 dienas, jo notika manuāli. Tas prasīja ne tikai cilvēkresursus, bet arī apgrūtināja klientus, kas pieraduši visur reģistrēties ar pāris klikšķiem. Lai automatizētu arī šo procesu, Admiral Markets sāka sadarboties ar uzņēmumu GBG, kas ir izstrādājis rīku ID pārbaudei. «Tagad identitātes pārbaude notiek pāris sekunžu laikā, ievērojami uzlabojot klientu pieredzi un atbrīvojot mūsu vadītājus no rutinēta manuāla darba,» ar rezultātiem lepojas Džeimss Čerņikovs.

Šie risinājumi ir ievērojami uzlabojuši biznesu – ne tikai ļāvuši samazināt izmaksas un piesaistīt arvien jaunus klientus, uzlabojot lietotāja pieredzi, bet arī novērst zaudējumus, kas gadā var sasniegt vairākus miljonus eiro. Uzņēmums joprojām nepārtraukti meklē iespējas optimizēt procesus, cenšas atrast uzdevumus, kurus ir iespējams uzlabot vai automatizēt. Admiral Markets pieredze digitalizācijas procesos ir labs piemērs jebkuram biznesam, kas bāzēts tiešsaistē, piemēram, interneta veikaliem, aizdevumu platformām, sociālajiem tīkliem, kā arī uzņēmumiem, kuru darbība pārklāj plašāku reģionu.


Latvijas biznesa digitalizācija kopā ar Accenture  Maksims Jegorovs, Accenture Latvija direktors


Balstoties uz WEF pētījumiem, viena lieta, kas Latvijā būtu jāuzlabo, ir pasaulē izmantojamo standarta digitālo tehnoloģiju plašāka pielietošana. Manuprāt, daļa no rakstā minētajiem Admiral Markets digitalizācijas punktiem labi atspoguļo tieši šo momentu, piemēram, Jira un Confluence izmantošana elektronisko dokumentu glabāšanai un projektu vadībai. Abu sistēmu izmantošana ir standarta solis jebkurai IT komandai, bet šie rīki faktiski gandrīz nemaz nav zināmi ārpus IT cilvēku loka.

Ekonomika un tās digitalizācija ir sasniegusi tādu attīstības līmeni, ka daudzu profesiju cilvēku zināšanas par dažādu IT rīku pieejamību ir visai izšķirošas. Gan biznesu īpašniekiem, gan vadītājiem, gan dažādu profesiju pārstāvjiem ir tiešām jāzina, kā šo naglu var iesist ar šādu āmuru. Mazliet atšķirīgs piemērs ir Buffer, jo normālu sociālo tīklu kampaņu, kas būtu ģeogrāfiski izplatīta, realizēt nav vienkārši. Mēs parasti saskaramies ar reklāmām Latvijas robežās – dažādi restorāni u. tml. –, bet rīks (Facebook), protams, ir daudz spēcīgāks nekā rakstu publicēšana. Izaicinājums pilnā apjomā atklājas tad, kad produkts ir jāreklamē ārpus valsts un tuvāko kaimiņvalstu robežām. Bet arī vietējiem uzņēmumiem ar vietējo tirgu šīs zināšanas nāks par labu.

Protams, mākoņpakalpojumi jau sen ir šeit. Uzņēmumi ar attīstītām IT struktūrām ir bijuši spiesti meklēt dažādus variantus. Sākām ar Amazon, tad pieslēdzām Azure, lai būtu konkurence. Pa to laiku mazāki konkurenti piestrādāja pie izmaksām, nomainīja datu centru arhitektūras un būtiski uzlaboja savu konkurences spēju. Redzam, ka Admiral Markets strādā ar Equinix. Protams, rodas jautājums – kāpēc ne ar Latvijas piegādātājiem, kāpēc no visām iespējamajām vietām uzņēmums serverus konsolidē Londonā? Tā nav lētākā pilsēta Eiropā (cerams, ka no Eiropas viņi negribēs izstāties). Visticamāk, atbilde ir tajā pašā mēroga ekonomijā. Izvietojot Londonā pāris miljonu serveru, viens izmaksās mazāk nekā Latvijā – tāpēc, ka Latvijā mēs varējām piesaistīt pāris tūkstošus. Nezinu īstos apjomus, bet tas ir biežākais scenārijs. Jebkurš Latvijas bizness ir jāmērķē uz visu Eiropu, citādi izmērs un konkurētspēja nebūs īsta.

5564 Visi skatījumi 2 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

Sāc komentēt!


wpDiscuz