Miljards uz bērniem / Rūdolfs

Spēcīgākās idejas atbalsta

,
Redaktore
Foto Renārs Koris speciāli Forbes
Foto Renārs Koris speciāli Forbes

Egija Martinsone nevarēja atrast ekoloģisku pārtiku savam mazulim un izlēma to sākt ražot pati. Kāpēc viņas bizness var iekarot pasauli?

Ādažu nomalē piebraucam pie četrus miljonus eiro vērtās bērnu biezenīšu Rūdolfs ražotnes, kurā tikai pirms deviņiem mēnešiem Latvijas zemkopības ministrs Jānis Dūklavs svinīgi pārgrieza sarkano lenti. Līdz ar savas ražotnes palaišanu šī gada pirmajos sešos mēnešos jau apgrozīti 300 tūkstoši eiro, un gadu plānots pabeigt pie miljona eiro atzīmes. Tas sasniegts, izmantojot tikai 20% no ražotnes jaudas. Piecu gadu laikā plānots to palielināt līdz septiņu miljonu eiro apgrozījumam. «Mums vēl ir vieta papildu līniju izvietošanai, varam strādāt divās vai trijās maiņās. Ieslēgt rūpnīcu un ļaut tai strādāt 24/7 ir katra ražotāja sapnis,» ambīcijas neslēpj ražotnes saimniece Egija Martinsone. Viņas biznesā jau investējusi Vītolu ģimene, kas par miljonāriem kļuva, nodarbojoties ar būvniecību Venecuēlā, bet vēlāk Latvijā nodibināja Māras banku.

Martinsone ir ne tikai atradusi brīvu nišu – viņa uzsākusi biznesu vienā no straujāk augošajām pārtikas nozarēm pasaulē. Zīdaiņu pārtikas tirgus pēdējo piecu gadu laikā pieaudzis par 50%, sasniedzot 55 miljardus dolāru. Tieši tāpēc to cenšas sagrābt multinacionālās kompānijas, kas, pārpērkot konkurentus, paplašina savu tirgus daļu. 2007. gadā Nestle par 5,5 miljardiem dolāru no Novartis pārpirka Gerber, bet 2012. gadā, pārspējot Danone piedāvājumu, par 11,9 miljardiem iegādājās Pfizer bērnu pārtikas biznesu.

«IESLĒGT RŪPNĪCU UN ĻAUT TAI STRĀDĀT 24/7 IR KATRA RAŽOTĀJA SAPNIS.»

Īpaši strauji attīstās organiskās zīdaiņu pārtikas tirgus, kas katru gadu pieaug vidēji par 24 procentiem. Jau tagad 75% mazuļu Lielbritānijā uzturā lieto tieši organisko pārtiku. Zīdaiņu pārtikas tirgū pēdējo gadu lielākie M&A darījumi saistīti tieši ar bioloģisko pārtiku – šīs nozares pionierus Earth’s Best iegādājās Heinz (Vorena Bafeta Berkshire Hathaway portfeļa kompānija) meitasuzņēmums Hain Celestial. Pirms diviem gadiem Danone parakstīja līgumu par Happy Family iegādi. Tās dibinātāja, tāpat kā Egija, bija jaunā māmiņa, kas meklēja veselīgu pārtiku saviem bērniem un rezultātā, kā tiek lēsts, nopelnīja 250–300 miljonus dolāru. Kāpēc gan lai Egija Martinsone ar savu biznesu nepiesaistītu korporāciju uzmanību un nenopelnītu līdzīgu summu?

Pašas biznesam Egija gatavojusies jau kopš pirmās klases, kad audzinātājai paziņoja, ka vēlas kļūt par restorāna īpašnieci. Neilgi pēc vidusskolas beigšanas viņa iestājās biznesa augstskolā Turība, un tālāk Egijas CV seko tikai viens ieraksts: Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca, kurā 17 gadu laikā viņa no direktora sekretāres kļuva par personāla daļas vadītāju, atbildot par 5500 darbinieku.

Būdama Latvijas produktu patriote, līdz ar pirmā bērna piedzimšanu viņa sāka meklēt mūsu valstī ražotu bērnu pārtiku, bet… neatrada. Viņa izpētīja importēto biezeņu sastāvu – tajos netrūka krāsvielu, skābuma regulētāju un līdzīgu piedevu. Savukārt no sarunām ar pediatriem bija skaidrs, ka bērniem uzturā ieteicams lietot savā reģionā audzētu un ražotu pārtiku.

Niša bija brīva, un ražošana arī likās vienkārša. Tomēr nav brīnums, ka vietējie pārtikas ražotāji nav apguvuši šo nišu. «Tā ir milzīga atbildība – mēs strādājam ar pašu sensitīvāko patērētāju kategoriju. Kvalitātes prasības ir daudz augstākas, tāpēc nepieciešamas speciālas tehnoloģijas.»

Lai radītu mazuļiem vispiemērotākās biezeņu receptes, Egija vērsās pie pārtikas zinātniekiem Latvijas Lauksaimniecības universitātē un Augļkopības institūtā. Paralēli viņa iestājās Jelgavas biznesa inkubatorā, kas pirmajā gadā sedza 80% uzņēmuma uzsākšanas izdevumu (grāmatvedības pakalpojumus, ofisa telpas nomu, zīmola un mājaslapas izstrādi, produkta izstrādi u. c.) un palīdzēja piesaistīt 17 tūkstošus eiro no valsts atbalsta programmas Altum. Inkubators kā biznesa mentoru piesaistīja arī Pure Food dibinātāju Aivaru Žimantu.

Lai saražotu pirmās testa partijas, Egija apbraukāja teju visus pārtikas ražotājus un bioloģiskās saimniecības Latvijā. Pēc divu gadu darba bija gatavas pirmās partijas, un jaunos produktus savā sortimentā izlēma iekļaut veikali SKY un Biotēka. Pēc tam nebija grūti pārliecināt arī citas veikalu ķēdes. Pusgada laikā produkti ar zīmolu Rūdolfs jau bija atrodami ap simts veikalu. Drīz to plauktos blakus biezeņiem parādīsies arī sulas, ir uzsākts darbs pie produktu līnijas pieaugušajiem.

2013.gadā kopīgu paziņu rīkotā pasākumā Egija iepazinās ar Vili Vītolu (vecāko). Abus vienoja patriotisms attiecībā uz Latvijas produktiem un ražotājiem. Pēc vairākām sarunām Vītolu ģimene nolēma investēt Martinsones biznesā, lai viņa varētu uzbūvēt savu ražotni (līdz tam Rūdolfs savus produktus ražoja uzņēmumā Milda). Vītoli ieguldīja 2,5 miljonus eiro, iegūstot 60% uzņēmuma Lat Eko Food. Papildus pusotru miljonu rūpnīcas celtniecībai Martinsone saņēma no Latvijas lauku attīstības programmas.

Līdz ar Vītolu investīcijām nākamo piecu gadu laikā tam bija jākļūst par 95% eksportējošu biznesu. Vietējais tirgus ir ļoti mazs – Latvijā gadā piedzimst vien 20 tūkstoši bērnu. «Divu nedēļu laikā mēs varam saražot to, ko pārdodam Latvijā gada laikā,» paskaidro Egija.

Pirmie 150 tūkstoši eiro šogad jau nopelnīti eksporta tirgos, lielākoties eksotiskos – Korejā, Kuveitā, Apvienotajos Arābu Emirātos un Saūda Arābijā. Kaut gan Egija personīgi apmeklē septiņas starptautiskās pārtikas izstādes gadā, lai noslogotu ražotni ar septiņu miljonu apgrozījumu, vēl tāls ceļš ejams. Cerams, Rūdolfa kvalitāte pievilinās tirgotājus un pasūtījumi būs.


Eksporta Padomi no Bislana Abdulmuslimova – Prezidents, AB Holding


Eko kombinācijā ar bērniem ir tālredzīga ideja, fokuss uz Tuvo Austrumu eksporta tirgu – vēl labāk. Ne velti Saūda Arābijas patērētājiem Jemenas tuksnešos no visas pasaules ieved melnzemi, lai tur veidotu ekoloģiski tīrus laukus. Turklāt Tuvajos Austrumos pieaug ne tikai pirktspēja, bet arī jaundzimušo skaits.

Tomēr Egijas biznesam trūkst enkura produkta, kas nodrošinātu apgrozījumu; tāda produkta, ko jaunās māmiņas bieži patērē. Tas varētu būt eko piena maisījums zīdaiņiem. Populārākais bērnu pārtikas zīmols Krievijā Frutonyanya ar apgrozījumu 350 miljoni eiro izvēlējās tieši tādu stratēģiju – enkura produkts, ap kuru veidots plašāks sortiments. Tādā idejā arī es būtu gatavs ieguldīt.

Mans padoms pārtikas ražotājiem – vienmēr adaptēt nosaukumu un saturu tuvāk patērētājam. Zīmolu Rūdolfs Tuvajos Austrumos neviens neatpazīs. Dubaijā var izvēlēties nosaukumu ALI, bet smiltsērkšķu vietā izmantot vīģes. Protams, lai būtiski kāpinātu apgrozījumu, vispirms iesaku vienoties ar vietējo mazumtirdzniecības ķēdi par private label ražošanu. Tas viņus mudinās iekļaut preci sortimentā.

15466 Visi skatījumi 10 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

Sāc komentēt!


wpDiscuz