• 9409
  • 3

Miljardus vērtais risinājums / Koatum

Spēcīgākās idejas atbalsta

,
Redaktore
Foto Renārs Koris speciāli Forbes
Foto Renārs Koris speciāli Forbes

Sergejs Jakimovs apvienojis 15 gadu garumā tapušu pētījumu un bijušā Johnson & Johnson vadītāja pieredzi, lai mainītu implantu industriju. Vai ideja ļaus pašam nopelnīt pirmos miljonus?

Pirms diviem gadiem pasaules vadošais ortopēdijas uzņēmums Johnson & Johnson paziņoja par 2,5 miljardus dolāru vērtu vienošanos, kas paredz izmaksāt 250 tūkstošus dolāru katram pacientam, kam jāveic meitasuzņēmuma DePuy gūžas implanta atkārtota operācija. Šie implanti izdalīja toksiskas daļiņas, kas nonāca cilvēku asinsritē, izraisot saindēšanos ar smago metālu, un rezultātā 40% pacientu bija jāveic atkārtota operācija. Vai ir veids, kā no tā izvairīties?

Iespējamais risinājums problēmai, ar ko cīnās ne tikai Johnson & Johnson, bet arī citi implantu ražotāji, ir 23 gadus vecā Sergeja Jakimova rokās. Viņš ir līdzdibinātājs un vadītājs jaunajam uzņēmumam Koatum, kura pamatā ir 15 gadus ilgs zinātniskais pētījums par implantu pārklājumu un vadošo implantu ražotāju menedžmenta pieredze. Koatum radījis implantu pārklāšanas tehnoloģiju, kas izslēdz risku, ka organismā var nonākt metāla daļiņas, turklāt uz pusi tiek samazināts atveseļošanās laiks. Sergejs rāda rentgena uzņēmumu, kurā redzami četri implantēti zobi. «Šim cilvēkam implantu atgrūšana ir iedzimta. Viņam veiktas vairākas implantēšanas operācijas, bet blakusparādības bija tik smagas, ka pēc nedēļas viss bija jāņem ārā. Bet te redzami implanti ar Koatum pārklājumu, kas viņam ir jau četrus gadus. Šai tehnoloģijai līdzīgas pasaulē nav, un tā var radikāli mainīt cilvēku dzīvi,» ir pārliecināts Sergejs.

Viņš sīki izskaidro visu par implantiem, klīniskajiem testiem, bioaktivitāti un pārklājuma specifiku, kaut vēl pirms nepilniem diviem gadiem pats neko par to nezināja. Vidusskolu Sergejs pabeidza Ludzā, kas no Rīgas atrodas 3,5 stundu brauciena attālumā. Ambīciju jaunietim netrūka – Sergejs gribēja kļūt par pilotu un pat iestājās Oksfordas Aviācijas akadēmijā, tomēr nevarēja atļauties 100 tūkstošu mārciņu vērtās studijas. Viņš sāka mācīties Rīgas Stradiņa universitātes starptautisko attiecību programmā un, lai nopelnītu ikdienas tēriņiem, piestrādāja par tulku. Uzreiz pēc bakalaura grāda iegūšanas Sergejs iestājās miljardiera Džordža Sorosa dibinātajā Central European University Ungārijā, kas ierindojas starp pasaules TOP 100 sociālo zinātņu universitātēm.

«KOATUM TEHNOLOĢIJAI LĪDZĪGAS PASAULĒ NAV, UN TĀ VAR RADIKĀLI MAINĪT CILVĒKU DZĪVI.»

Paziņa Antons Adamovičs uzaicināja Sergeju piedalīties Komercializācijas reaktora pasākumā, kura mērķis ir no NVS valstu vadošajiem zinātnes centriem atvest labākās tehnoloģiju idejas un šeit ar tām iepazīstināt uzņēmējus, kas ir gatavi tās komercializēt. Te Sergejs Jakimovs iepazinās ar zinātnieku Sergeju Tvjordohļebovu no Tomskas Politehniskās universitātes, kurš prezentēja tehnoloģiju par implantu divu slāņu pārklājumu. Pirmais slānis simtprocentīgi izolē implantu; tirgū esošie pārklājumi to nespēj nodrošināt. Otrais slānis uzlabo implanta bioaktīvās īpašības, paātrinot dzīšanas procesu. To katram pacientam var pielāgot individuāli, piemēram, pievienojot šim slānim antibiotikas.

Tobrīd tā bija tikai tehnoloģija, kuras pamatā bija minimāli Krievijā veikti klīniskie pētījumi, kas nebija izmantojami Rietumu tirgos. Bet ar to pietika, lai pārliecinātu investorus un saņemtu no Imprimatur 50 tūkstošus eiro. Jakimovs kopā ar Tvjordohļebovu Latvijā nodibināja Koatum un sāka strādāt pie idejas komercializācijas; četros mēnešos viņi sīki un smalki izpētīja tirgu.

Lai tehnoloģiju sertificētu, vajadzēja sākt klīniskos pētījumus. Viņi gribēja tos veikt Royal National Orthopaedic Hospital Londonā, kas ir pasaules līderis ortopēdijā. Lai sasniegtu šo mērķi, bija nepieciešams industrijas guru, kas palīdzētu atvērt durvis sadarbībai ar tirgus līderiem. Runājot ar cilvēkiem konferencēs, pētot Linkedln un ievietojot sludinājumus profesionālajos portālos, Sergejs atrada Galvinu Moldu, kas ir bijis pārdošanas vadītājs lielākajos ortopēdijas uzņēmumos: Johnson & Johnson, Smith & Nephew, Biomet. Iepazinies ar Koatum ideju, viņš piekrita sadarboties pro bono, saņemot atlīdzību tikai tad, ja šo ideju izdosies komercializēt.

Galvins noorganizēja Koatum pārstāvju tikšanos ar Royal National Orthopaedic Hospital, kas par šo ideju ieinteresējās tik ļoti, ka diviem klīniskajiem pētījumiem ar dzīvniekiem bija ar mieru iedot 50% atlaidi; citiem tas izmaksātu 200 tūkstošus eiro. Šiem testiem Koatum no Imprimatur papildus piesaistīja vairāk nekā 100 tūkstošus eiro.

Pirmais klīnisko pētījumu raunds jau ir pabeigts, līdz rudenim tiks pabeigts arī otrais. Lai sertificētu tehnoloģiju, vēl būs nepieciešami klīniskie pētījumi ar cilvēkiem, kas tiks veikti kopā ar kādu no implantu ražotājiem. Izmantojot ražotāju infrastruktūru, Koatum ieekonomēs līdzekļus, savukārt ražotājs iegūs priekšrocības, līdzko tehnoloģija būs pieejama tirgū. Līdz tam nemaz nav ilgi jāgaida – pēdējiem testiem vajadzīgs gads, un jau nākamruden Koatum tehnoloģija varētu būt sertificēta.

Pēc tam Koatum savu unikālo pārklājumu varēs pārdot ražotājiem kā pakalpojumu – implants tiks nosūtīts uz uzņēmuma ražotni (patlaban atrodas Krievijā), kur tas tiks pārklāts ar Koatum pārklājumu un tad nosūtīts atpakaļ. Par katru pārklājumu Koatum saņems 20% no implanta vērtības. Piemēram, ja gūžas implanta ražotāja cena ir 500 dolāru, tad ar Koatum pārklājumu tā būs 600 dolāru. Protams, Sergeja mērķis ir veiksmīga pārdošana.

Šajā tirgū mazos uzņēmumus, tādus kā Koatum, cieši uzrauga lielie spēlētāji un pārpērk brīdī, kad tie ir pierādījuši savu tehnoloģiju vai ir redzams tirgus pieprasījums. Pēdējos četros gados notikuši vairāki ap 100 miljonu vērti ortopēdijas uzņēmumu iegādes darījumi – Wright Medical Group par 90 miljoniem dolāru iegādājās Solana Surgical, Tornier par 135 miljoniem nopirka OrthoHelix u. c. Cerams, Koatum varēs pievienoties šim sarakstam.


Eksperta padomi no Maksima Jegorova – Direktors Accenture Latvija


IZKLAUSĀS PĒC IDEĀLA START-UP; stāsts atgādina Minox kameras vēsturi. Arī šī ideja, tāpat kā Koatum, patiesībā neradās Latvijā, bet šeit tā tika realizēta. Minox izgudroja vācu inženieris, kurš dzīvoja Igaunijā, un to sāka ražot Rīgā, rūpnīcā VEF, jo tā bija vienīgā vieta reģionā ar atbilstošu produkcijas potenciālu un naudu, ko investēt idejas realizācijā.

Izskatās, ka Latvijā no Krievijas var importēt ne tikai uzturēšanās atļaujas, bet arī tehnoloģijas, kuru tur netrūkst, bet kurām bieži nav noieta vietējā tirgū. Rietumos atšķirīgo sertifikātu dēļ tās nav realizējamas. NVS valstu izgudrojumu komercializācija, iespējams, ir tieši tas ceļš, kā Latvijai nonākt pie sava pasaules mēroga start-up.

Koatum veiksmīgi izdevies nopietnu zinātnisku ideju fokusēt tā, lai radītu pakalpojumu un paši gūtu peļņu. Bez fokusa ir liels risks ideju pazaudēt lielāka procesa ietvaros. Protams, ir jāizvērtē, vai tik tiešām rūpnīca Krievijā ir ilgtspējīga ideja. Ja mērķauditorija ir lielie implantu ražotāji, tiem izdevīgāka būtu rūpnīca Eiropā, tāpēc pareizs solis būtu ražošanu pārcelt, piemēram, uz Latviju.

9410 Visi skatījumi 6 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

3 Komentāri par "Miljardus vērtais risinājums / Koatum"


Sergejs Z.
2 gadi 6 mēneši atpakaļ

Sergejs ir malacis! Nevajag klausīties skauģus, kuri paši to vien prot, kā citus anonīmi aplikt. Sergejs ir ne vien talantīgs startupā, bet arī sportisks puisis. Ludzā, no kurienes nāk, regulāri apmeklēja tenisa klubā nodarbības un iemācījās ļoti labi spēlēt lielo tenisu. Lai Sergejam veicas īstenot savu ideju un nest Latvijas vārdu pasaulē.

Sergejs
2 gadi 7 mēneši atpakaļ

Bet par to, ka viņa tēvs ir Saeimas deputāts nav nekas teikts? Un ka visi šie projekti tiek sponsorēti no nodokļu maksātāju kabatām caur fiktīvi izveidotiem Eiropas projektiem? Paldies Forbes

Arta
2 gadi 7 mēneši atpakaļ

Vārdi vietā!

wpDiscuz