Paātrinot maksājumus / Swipe

,
Redaktore
Foto Reinis Hofmanis speciāli Forbes
Foto Reinis Hofmanis speciāli Forbes

Atvieglojot rēķinu izsūtīšanu un apmaksu līdz pāris klikšķiem, Jevgēnija Novicka un Dmitrija Angelovska izveidotais fintech uzņēmums Swipe nopelna 3% no katra apmaksātā rēķina.

Patlaban visa uzmanība tehnoloģiju pasaulē ir pievērsta finansēm. Investīcijas fintech kompānijās no 2013. līdz 2014. gadam ir četr­kāršojušās, sasniedzot 12,2 miljardus dolāru, un tās turpina augt. Līdzekļu piesaiste, maksājumi, noguldījumi, aizdevumi un kriptovalūta – tās ir jomas, kas piedzīvo milzīgas pārmaiņas. Un tas nozīmē, ka agri vai vēlu klasiskie banku risinājumi būs pagātne.

Kamēr igauņi šajā jomā jau radījuši miljardu dolāru vērtu start-up Transferwise, Latvijā šī niša vēl tikai sāk mosties – ne velti Rietumu bankai fintech konkursam nācās paplašināt dalībnieku ģeogrāfiju no Latvijas līdz visai Austrum­eiropai. Konkursā uzvarēja savstarpējo aizdevumu platforma Mintos (par to rakstījām aprīļa numurā), bet bez tās no Latvijas startēja vien dažas nedēļas vecais Swipe. Ideju par viegli izrakstāmiem elektroniskiem rēķiniem, ko var nosūtīt pa e-pastu vai ar SMS un ātri apmaksāt ar VISA vai MasterCard kartēm, prezentēja bērnības draugi Jevgēnijs Novickis (25) un Dmitrijs Angelovskis (25).

Abi ir pazīstami jau kopš pirmās klases, vēlāk viņi arī kopā studēja RTU – Jevgēnijs biznesa vadību, Dmitrijs IT. Jaunieši aizrāvās ar digitāliem projektiem, un pirmā bija spēle viedtālruņiem #1 Beerpong. Pēc tā izveidoja interaktīvu animētu seriālu platformai NAAR8 (Austrumeiropas lielākā spēļu izstrādātāja Game Insight blakusprojekts), bet platformas biznesa modelis neaizgāja. Paralēli tam puiši bija uzsākuši vēl vienu projektu – mājaslapu kafejnīcu kuponiem Qfer. Lai varētu attīstīties, viņiem bija svarīgi, lai klienti pēc iespējas ātrāk veiktu maksājumu, tāpēc Jevgēnijs un Dmitrijs meklēja tehnisko risinājumu, kas to nodrošinātu, bet nonāca strupceļā. Piemēram, PayPal ir izdevīgs pārskaitījumiem starp draugiem, bet juridiskām personām jāmaksā komisija līdz 5%, savukārt Latvijā pieejamais First Data mērķēts uz lieliem uzņēmumiem – start-up pieslēgšanās šai sistēmai ir pārāk dārga un ilga. Niša acīmredzami bija brīva, tāpēc draugi nolēma paši izstrādāt rēķinu apmaksas sistēmu.

VIŅIEM NEBIJA NEKĀDAS PIEREDZES FINANŠU JOMĀ, BET TAS NEATTURĒJA AR SAVU IDEJU PIEDALĪTIES RIETUMU BANKAS RĪKOTAJĀ FINTECH IDEJU KONKURSĀ.

Viņiem gan nebija nekādas pieredzes finanšu jomā, bet tas neatturēja ar savu ideju piedalīties Rietumu bankas rīkotajā fintech ideju konkursā. Šeit arī atklājās, kāpēc Latvijā neviens necenšas veidot start-up finanšu jomā. Lai Swipe sāktu strādāt, bija nepieciešams izstrādāt 100 lappušu garas procedūras, kas jāiesniedz FTKT, lai saņemtu maksājumu iestādes licenci. Tas aizņemtu vismaz pusgadu, turklāt būtu nepieciešams līdz 125 tūkstošu eiro liels sākotnējais kapitāls. Tad, lai uzturētu kontus un nodrošinātu, ka līdzekļi no klienta nonāk pie uzņēmuma, būtu jāsadarbojas ar banku. Bet Swipe no tā visa izdevies izvairīties, pateicoties sadarbībai ar Rietu­mu banku. Uzņēmums juridiski ir daļa no šīs bankas, kas nodrošina visu nepieciešamo. Papildus tam Swipe saņēma 100 tūkstošu eiro investīcijas no Rietumu bankas sistēmas izveidei.

Produkts tirgū ir vien divus mēnešus, un Swipe jau ir 40 klientu, kuru vidū ir tūrisma aģentūras, sporta klubi, fotosaloni. Swipe darbojas pavisam vienkārši. Uzņēmums desmit minūšu laikā izveido kontu, ko Swipe dienas vai divu dienu laikā verificē. Pēc tam jau var sākt izrakstīt rēķinus, kuros pietiek tikai ar klienta vārdu, uzvārdu un telefona numuru; pārējo var pieprasīt, lai klients aizpilda pats. Šo rēķinu klientam var nosūtīt SMS vai e-pasta veidā, un klients, līdzīgi kā interneta veikalos, to apmaksā ar kredītkarti. Uzņēmums savā Swipe kontā var sekot līdzi katra rēķina statusam – vai tas ir atvērts, apmaksāts vai kavēts. Līdzko klients veic apmaksu, Swipe apstrādā maksājumu un jau nākamajā dienā līdzekļus pārskaita uz jebkuru banku Latvijā, par to saņemot 2–3% komisijas maksu no rēķina summas. Pagaidām gan produkts pieejams tikai Latvijā, bet iesākumam tirgus ir gana pievilcīgs – Latvijas vadošais maksājumu karšu apstrādes centrs First Data pērn apgrozījis 12 miljonus eiro ar 2,2 miljonu peļņu. First Data apkalpo galvenokārt lielos uzņēmumus, savukārt Swipe fokuss ir mazie un vidējie uzņēmumi.

Lai uzņēmums būtu pievilcīgāks šai auditorijai, Dmitrija un Jevgēnija mērķis ir nodrošināt ātru un vienkāršu pieslēgšanos Swipe gan tehniskā, gan dokumentu ziņā. Tehnoloģiskais risinājums ir tikai laika jautājums, bet, kas attiecas uz dokumentiem, viņi grib ieviest neklātienes identifikācijas mehānismus, lai varētu ārvalstu uzņēmumus pieslēgt attālināti. Tas dotu lielas priekšrocības, jo lielākajiem konkurentiem PayPal, First Data un Stripe konta verificēšana aizņem līdz pat mēnesim. Lai ieviestu neklātienes identifikāciju, viņi uzsākuši sarunas ar FTKT. «Ja neizdosies to izveidot šeit, būs jādomā par maksājumu iestādes licences saņemšanu citā jurisdikcijā,» savas domas neslēpj Dmitrijs. Nesakārtotā regulējuma dēļ biznesu no Latvijas uz Lielbritāniju jau pārcēlis Mintos.

5275 Visi skatījumi 4 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

2 Komentāri par "Paātrinot maksājumus / Swipe"


ERICA BRADDOCK
1 mēnesis 53 sekundes atpakaļ

HELLO, MŪSU NOSAUKUMS IR ERIKA BRADDOKA, Es esmu šeit, lai ieteiktu jums juridisku aizdevumu CENU, KAS IEGŪST IZMAKSAS USD 80,000. VAI VIŅA IR MR GEORGE KENNETH NO GEORGE KENNETH IZLASES INVESTĪCIJĀM, LŪDZU SAISTĪBĀ AR VĀRTIEM UZŅĒMUMU PIETEIKŠANU (georgekennethloaninvestment@gmail.com)

CAMILA PEDRO
2 gadi 5 mēneši atpakaļ

Vai jūs meklējat aizdevumu? Jūs esat īstajā vietā jūsu aizdevumu risinājumus tieši šeit! Global Finance Limited dot aizdevumus uzņēmumiem un privātpersonām par zemu un pieejamu procentu likmi 2%. lūdzu, sazinieties ar mums pa e-pastu caur camilapedro93@gmail.com

wpDiscuz