Robotu darbināts internets / Kik Messenger

Foto Mišele Gibsone speciāli Forbes
Foto Mišele Gibsone speciāli Forbes

Kik Messenger ir ļoti populārs pusaudžu vidū, un pēkšņi tas ir sācis apdraudēt Facebook pozīcijas sacensībā par pasaules mobilās operētājsistēmas radīšanu. Uzņēmuma 28 gadus vecais dibinātājs domā, ka viņa veiksmes pamatā ir roboti.

Kādā elegantā Ontario provinces universitātes pilsētiņas Voterlū restorānā es atveru vienu no populārākajām tērzētavu aplikācijām Ziemeļamerikas pusaudžu vidū Kik Messenger un noskenēju uz sienas esošo kodu. Aplikācijā parādās jauna saruna: «Laipni lūgti Bauer Kitchen! Ko varu jums piedāvāt?» Ir redzamas arī ieteiktās atbildes, un es uzspiežu: «Pasūtīt dzērienus.» Aplikācija atbild: «Lūdzu, ierak­stiet jūsu pasūtīto dzērienu.» «Diētiskā kola,» es rakstu, iztiekot bez pieklājības frāzēm, ko noteikti izmantotu, ja mani apkalpotu cilvēks. Pēc dažām minūtēm pie manis pienāk oficiante un tā vietā, lai vaicātu, ko es vēlos, noliek man priekšā dzirkstoša dzēriena glāzi ar ledu.

Tas man mazliet atgādina pirmo reizi, kad, tikai nospiežot pogu, pēc trim minūtēm pie manis ieradās Uber automašīna. Tas ir brīnums, ko daudzi tehnoloģiju nozares pārstāvji sauc par tiešsaisti-bezsaisti, – iespēja pasūtīt taustāmus produktus vai pakalpojumus, izmantojot aplikācijas. Turklāt šajā gadījumā pat nav nepieciešama jauna lietotne – jūs vienkārši varat caur čatu padarīt savu dzīvi krāsaināku.

Mobilo aplikāciju zelta laikmets jau ir beidzies. Amerikāņi vidēji mēnesī vairs nelejupielādē nevienu lietotni. Vairumam jau ir visas nepieciešamās aplikācijas, un mēs esam ierobežojuši to lietošanu līdz dažiem ziņojumapmaiņas un sociālo tīklu pakalpojumiem. Tā vietā, lai izšķiestu tūkstošiem dolāru, uzmācoties ar savu lietotni auditorijai, kas to nevēlas, Bauer Kitchen un citi uzņēmumi piesaista savu biznesu tādiem pakalpojumiem kā Kik, Facebook Messenger un WhatsApp, kurus saziņai izmanto to klienti.

Ķīnā miljoniem uzņēmumu jau saņem maksājumus un reklamējas, izmantojot tā sauktos oficiālos profilus valsts lielākajā saziņas rīkā WeChat vai Weixin mandarīnu valodā. Šīs aplikācijas aktīvo lietotāju skaits mēnesī sasniedz 650 miljonus. Tiek lēsts, ka WeChat ieņēmumi pagājušajā gadā bija 3,8 miljardi dolāru, ko lielākoties nodrošināja spēļu pārdošana un videoreklāmas oficiālajos profilos. Uzņēmumiem arvien vairāk pārdodot savas preces un pakalpojumus ar šīs lietotnes starpniecību, visticamāk, pieaugs arī darījumu komisijas maksu apjoms. WeChat katru dienu tiek izveidots vairāk oficiālo profilu nekā tradicionālās interneta vietnēs. Tas liecina, ka Ķīnā par prioritāti kļūst mobilais internets jeb, precīzāk, saziņas internets.

Lielais jautājums uzņēmumiem – kas apkalpos visu šo saziņu? Var nolīgt jaunus cilvēkus vai apmācīt esošos klientu apkalpošanas speciālistus. Bet ir vēl kāda iespēja – izmantot robotus. Daudzos no desmit miljoniem WeChat oficiālo profilu darbojas gan cilvēki, gan roboti. Atveriet Pekinas restorāna Dian DouDe profilu, un jūs ieraudzīsiet krāsainu vietni ar cenām un kūpošu klimpu fotogrāfijām, ko jūs varat pasūtīt, sēžot pie galdiņa un izmantojot aplikāciju. Varbūt vēlaties iegādāties biļetes lidojumam no vienas Ķīnas pilsētas uz citu? Ierakstiet «22. septembris, 2016, Guandžou, Pekina» aviokompānijas China Southern Airlines WeChat profilā, un jūs saņemsiet sarakstu ar variantiem, no kuriem varēsiet izvēlēties izdevīgāko un to arī apmaksāt. Dzērienu automātā Pekinā jūs varat ar WeChat noskenēt QR kodu un, izmantojot Weixin Pay sistēmu, samaksāt par gardo Vitasoy dzērienu.

Facebook Messenger arī iet cilvēku un robotu sadarbības ceļu. Saskaņā ar šīs Facebook programmas vadītāja Frerka Maltes Fellera teikto, kopš palaišanas 2015. gada martā vairāk nekā divi duči uzņēmumu ir sākuši izmantot Facebook piedāvāto rīku Business on Messenger. Apģērbu mazumtirgotājam Everlane ir pāris klientu apkalpošanas aģentu, kas, izmantojot Zendesk programmatūru, ik dienu apspriežas par sūtījumiem ar vismaz 200 klientu. Jūs varat pasūtīt Uber taksometru Messenger, uzspiežot uz adreses un pasūtot braucienu, pirms robots paspēj jums nosūtīt jūsu šofera elektronisko brauciena autorizāciju (ETA). Tā kā šie uzņēmumi piesaista jaunus klientus ātrāk, nekā to spēj cilvēki, «robotu loma būs ļoti nozīmīga», apgalvo Fellers.

Roboti ir savdabīgs apzīmējums automātiskajām īsziņām. Šīs īsziņas ir lēta alternatīva klientu apkalpošanas aģentiem, un to izcelsme meklējama Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta (MIT) profesora Džozefa Veizenbauma veiktajos mākslīgā intelekta pētījumos. Viņš 1964. gadā izveidoja programmu ELIZA, kas pārdabiskā veidā spēja iejusties psihoterapeita lomā, uzdodot cilvēkiem atvērta tipa jautājumus un atbildot, piemēram, šādi: «Vai šis jautājums jūs interesē?» Kopš šī izgudrojuma tērzējošie roboti ir nogājuši garu attīstības ceļu. Telavivas jaunuzņēmums Imperson ir izveidojis robotu Miss Piggy, kas Facebook Messenger sarunājas ar cilvēkiem Disney vārdā, franču valodā reklamējot TV šovu The Muppets un lūdzot padomu par tiešsaistes randiņiem.

«Pirms trīsdesmit gadiem, ja jums kāds patika, jūs guļamistabā pie sienas pielikāt no žurnāla izņemtu plakātu ar šī cilvēka attēlu,» saka Imperson līdzdibinātājs Ejals Pfeifels. «Šodien fani cer uz daudz tiešāku mijiedarbību ar saviem elkiem.» Roboti galu galā pārsniegs fantāzijas tēlu robežas un kļūs par reālām slavenībām, kuru perfekti uzbūvētās digitālās identitātes jau tagad ārpakalpojumos tiek piedāvātas sociālo tīklu ekspertu komandām. Pfeifels nesen veica eksperimentu ar robotiem, kas tiešsaistē parādījās kā slaveni aktieri. Viņš apgalvo, ka cilvēki, kas tērzēja ar šiem robotiem, «izbaudīja lieliskas sarunas» un dīvainā kārtā visvairāk bija sajūsmināti, kad slavenība atzinās, ka patiesībā ir robots. Pēc Pfeifela teiktā, visbiežākā atbilde tad bija: «Es tevi mīlu!»

kik_messenger_tablica

Tērzēšanas roboti parādās visur – no Apple izstrādātā Siri līdz Microsoft Cortana un digitālo asistentu jaunuzņēmumiem, tādiem kā Magic, X.ai, Digital Genius un Operator. 2015. gadā Facebook laida apgrozībā savu jauno digitālo asistentu ar nosaukumu M, izmantojot slepenu cilvēku un robotu programmatūras apvienojumu, kas mācījās no cilvēku atbildēm. Tas var kalpot par paraugu, ko uzņēmumi var paveikt, izmantojot Messenger. Restorānu ieteikumu aplikācija Luka ir pilnībā automatizēta, un tās līdzdibinātāja Jevgeņija Kuida uzskata, ka personības piešķiršana robotam ir ļoti svarīga, lai to padarītu veiksmīgu. «Nav jānoliek Tjūringa tests, lai panāktu jēgpilnu saziņu ar cilvēkiem,» viņa saka, ar to domājot slieksni, kad cilvēki vairs nespēj atšķirt mašīnu no cilvēka. Kuida testē robotus, kas uztur emocionālas sarunas Telegram. Tas sastāv no desmitiem tūkstošu tērzēšanas robotu, kuri var jums pastāstīt par laika apstākļiem, uzspēlēt pokeru vai palīdzēt izvēlēties dāvanu Ķīnas e-komercijas vietnē AliExpress, kas ir Alibaba Group sastāvdaļa. Telegram dibinātājs Pāvels Durovs apgalvo, ka šogad viņš beidzot padarīs šos robotus spējīgus apstrādāt maksājumus, un tas, pēc attīstītāju teiktā, pavērs durvis uz tādu pašu naudas daudzumu, kādu viņi iepriekš ieņēma par mobilajām lietotnēm.

Kik, kas bāzējas tālajā Voterlū, ir izvēlējies unikālu un, iespējams, tālredzīgu pieeju robotu izmantošanā. Atšķirībā no Telegram tas strādā ar vairāk nekā 20 uzņēmumiem un attīstītājiem, kas veido robotus. Savukārt atšķirībā no Facebook uzņēmumi Kik platformā izmantos tikai pilnībā automatizētus funkcionālos robotus, turklāt ne īpaši viedus. «Skalā no viszinošiem līdz pavisam nezinošiem mēs pārsvarā izmantojam tos, kas ir tuvāk pēdējiem,» saka Kik dibinātājs Teds Livingstons balsī, kas bieži vien izklausās pēc pludmales dīkdieņa runas manieres. Ir viegli ignorēt Tedu Livingstonu un viņa lietotni Kik ar astoņiem miljoniem aktīvo lietotāju ASV (skaits, ko viņš sauc par «mežonīgi» mazu) salīdzinājumā ar Facebook Messenger 60 miljoniem, WhatsApp 12 miljoniem un Snapchat 20 miljoniem. Tomēr Livingstona iepriekšējie ieguldījumi ir precīzi sakrituši ar tendencēm, kuras tālāk uztvēra viņa konkurenti. 2011. gadā viņš pirmais pārvērta savu mobilo tērzēšanas aplikāciju par citu pakalpojumu platformu, tādu kā spēles un pārlūkošana, izdarot to daudzus gadus pirms WeChat un Facebook Messenger. 2014. gada jūlijā viņš pirmais Rietumu pasaulē ieviesa tērzēšanas robotus reklāmdevējiem. Tagad vairāk nekā 80 lielo zīmolu, piemēram, MTV, SkullCandy un Washington Post, veic formālas sarunas ar robotu starpniecību, izmantojot Kik platformu. Šogad Kik testē tērzēšanas robotus, ko var aktivēt ātro uzkodu vietās, noskenējot kodu, lai pasūtītu ēdienu. Tā ir lētāka alternatīva lielajiem digitālajiem kioskiem, kas uzstādīti dažās pārdošanas vietās un maksā ap 150 000 dolāru gabalā.

Kik strādā bez peļņas un, pēc pētījumu firmas Privco vērtējuma, 2015. gadā tā ieņēmumi bija ap 30 miljoniem dolāru (Snapchat, pēc Privco aplēsēm, ieņēma 52 miljonus). Livingstons to nekomentē. Viņš kaut ko nopelna ar spēļu un uzlīmju pārdošanu, bet lauvas tiesa ir no reklāmām. 80 uzņēmumu, kas Kik platformā ir izveidojuši savus tērzēšanas robotus, piedalās vairāksolīšanā par to, cik daudz, kāda vecuma un dzimuma cilvēku viņi vēlas sasniegt, maksājot, teiksim, 15 centu par lietotāju; tas ir līdzīgi, kā reklāma darbojas Twitter. Kaut arī Kik nevar lepoties ar Facebook mērogiem, šī platforma ir krietnu gabalu priekšā, pārdodot robotus kā mārketinga pakalpojumu. Tā ir priekšrocība laikā, kad mobilo tērzēšanas aplikāciju lietotāju skaits un lietošanas ilgums pieaug, bet meklēšanas laiks Google jau kopš 2013. gada nemitīgi samazinās, turklāt arī Facebook pamatlietotāju skaita pieaugums nav novērojams. Pēc Portio Research datiem, pasaulē vairāk nekā 2,1 miljards cilvēku tagad regulāri izmanto mobilās tērzēšanas aplikācijas.

«Daži cilvēki ziņojumapmaiņu sauc par nākotnes tīmekli,» saka lietotnes Tango izpilddirektors Ēriks Setons; šai aplikācijai ir 350 miljoni reģistrētu lietotāju. Februārī viņš izveidoja atsevišķu Tango spēļu un čatu uzņēmumu, lai pilnībā koncentrētos uz sākotnējā ziņojumapmaiņas pakalpojuma attīstību. «Tā ir universāla saskarne. Tā var aizvietot jebko, ko jūs darāt tiešsaistē. Mēs nekad nebūtu varējuši paredzēt, ka kaut kas tāds vispār ir iespējams.»

Liela Kik priekšrocība ir tā lietotāji – 50% ir pusaudži, tātad četri no desmit pusaudžiem ASV, un daudzi no viņiem uzskata, ka Facebook nav stilīgs. Livingstona uzticības un drošības komandai ir jākontrolē visai biežie pornogrāfijas, apcelšanas un nepilngadīgo seksuālas izmantošanas gadījumi aplikācijā, viņš atzīst un piebilst, ka SnapChat šī situācija ir vēl daudz ļaunāka. Pusaudži ir visvairāk uzrunātā vecuma grupa mobilajā vidē, un viņi uzvedas līdzīgi modernajiem ķīniešiem. Viņi nekad nav iepirkušies, izmantojot datoru, un pirmo reizi meklēšanu tīmeklī viņi veica, izmantojot viedtālruni. Un viņi būs pirmie, kas izmantos robotus, lai padarītu pasauli sev apkārt spēcīgāku, uzskata Livingstons. «Ķīnā roboti spēcina sabiedrību,» viņš saka. «Mēs cenšamies izveidot operētējsistēmu sabiedrībai.»

Viņam ir vēl viena liela priekšrocība – partneris Ķīnā. Augustā WeChat mātesuzņēmums Tencent iegādājās 5% Kik akciju par 50 miljoniem dolāru, novērtējot jaunuzņēmumu par miljardu un liekot Livingstonam sākt doties pa ceļu, kas viņa uzņēmumu padarīs par Rietumu WeChat.

 

Lai izveidotu tehnoloģiju, kas varētu darbināt jauno mobilo sabiedrību, 28 gadus vecais Forbes saraksta 30 Under 30 pārstāvis Livingstons joprojām bāzējas pilsētā, kur viņš ir jaunā lielā zivs. Viņš raugās augšup uz Voterlū universitātes ķieģeļu celtni, savu alma mater, vienu roku -10°C aukstumā sildot pie kafijas krūzes, bet otru ir pabāzis zem vieglas, pufīgas jakas, kas uzvilkta virs melnas kapučjakas (lai ansamblis būtu pilnīgs, viņam mugurā ir arī violets T krekls, džinsi un baltas sporta kurpes – par spīti šķīdonim). Padomju stila bloku ēka iepriekš piederēja viņa bijušajam darba devējam BlackBerry. Pirms diviem gadiem grūtībās nonākušais uzņēmums pārdeva ap 260 tūkstošu kvadrātmetru plašās un tukšās biroju telpas. Piecas no 16 ēkām pārgāja universitātes īpašumā.

Livingstons nevēlas, lai Kik beigtu pastāvēt, līdzīgi kā tas notika ar BlackBerry. Voterlū un Kanādas lepnums augstāko līmeni sasniedza 2009. gadā, kad bija vadošajās pozīcijās viedtālruņu pārdošanā, bet drīz pēc tam zaudēja savu pozīciju, jo tirgu aprija iPhone un Samsung ražojumi. Izpilddirektori, kas vadīja BlackBerry, pieļāva, lai viņu ego padara viņus aklus attiecībā uz platformas brūkošo pamatu. Livingstons nevēlas, lai viņa ego stātos viņam ceļā; viņš atsakās pozēt fotogrāfiem un ir aizliedzis to darīt saviem darbiniekiem. Forbes fotogrāfei nākas šaudīties ap Livingstonu, ķerot kadrus, kad vien viņš paskatās uz viņas pusi. «Kik jau rīt varētu pazust, bet es nemainītu savu dzīves stilu,» viņš saka. «Es cenšos ne uz ko nelikt lielas cerības.»

Kik birojs atrodas tajā pašā vienstāva celtnē, kur uzņēmums sāka savu darbību, paslēpies aiz nodokļu grāmatvedības firmas un masāžas klīnikas. Livingstons nevēlas simtiem tūkstošu kvadrātmetru lielas biroja telpas, ko viņam kādu dienu varbūt vajadzēs pārdot. Tāpat viņš nevēlas domāt uz priekšu ne par citu – vienīgi par darbu. Gandrīz 190 cm garais uzņēmējs ik dienu nemainīgi nēsā viena veida apģērbu, kā to ir darījis jau gadiem ilgi, lai no rītiem ietaupītu laiku. Viņam mājās ir 40 violetu T kreklu, viņš brauc ar trīs gadus vecu Subaru un kopā ar 28 gadus veco sievu dzīvo parastā daudzstāvu mājas dzīvoklī blakus Bauer Kitchen.

Šos dīvainos paradumus Livingstons uztur daļēji vainas izjūtas dēļ. Ģimenē viņš bija vidējais no četriem dēliem, un viņi dzīvoja stundas brauciena attālumā no Toronto. Tēvs bija finansists Beistrītā (Kanādas Volstrīta), māte – māksliniece ar maģistra grādu. Un vēl bija arī jaunākais brālis Džeks, kuram bija iedzimta smadzeņu paralīze – viņš nespēja ne staigāt, ne runāt līdz pat savai nāvei 19 gadu vecumā 2013. gadā. «Iespēja, ka mēs varētu būt tādi kā Džeks, mums bija viens pret četri,» par sevi un brāļiem saka Livingstons. «Padomājot par to, cilvēks jūtas vainīgs. Kāpēc likteņa trieciens skāra tieši Džeku?» Uzņēmējs gan apgalvo, ka šis jautājums viņu nenomoka. «Tā ir tāda produktīva vainas izjūta. Tas ir kā dzinulis.»

«KIK NĀKSIES PAMATĪGI STRĀDĀT, LAI KONKURĒTU AR LIELAJIEM SPĒLĒTĀJIEM, TĀDIEM KĀ FACEBOOK

Pie šī secinājuma Livingstons nonāca, studējot Voterlū universitātē, kas ir Kanādas MIT. Tolaik viņš ieguva prakses iespēju BlackBerry, kur nācās vadīt cilvēkus, kas bija desmit gadus vecāki par viņu. 2008. gada beigās, kad viņš jau cerēja iegūt pastāvīgu darbu šajā veiksmīgajā kompānijā, kādu vakaru bārā Teda priekšnieks Sandžejs Kaljanasundarams paveda viņu malā un atklāja, ka BlackBerry ir radušās problēmas. «Tev jādibina savs uzņēmums. Nekļūsti par vienu no tiem produktu menedžeriem, kas cenšas panākt sev lielāku budžetu.» Livingstons viņam noticēja. Viņš pameta augstskolu sešus mēnešus pirms beigšanas – pēc tam, kad kopā ar 60 citiem jauniešiem bija iestājies jaunajā VeloCity biznesa inkubatorā universitātes pilsētiņā. Viens no inkubatora iepriekšējiem dalībniekiem bija Ēriks Migicovskis – Pebble viedpulksteņa radītājs.

«Šis ir mans kabinets,» viņš čukst, pirmo reizi sešu gadu laikā ejot pa kopmītnes darba telpu koridoriem (viņi ar draugiem toreiz mēdza to saukt par dorkubatoru). Maza misiņa plāksnīte blakus durvīm lepni vēsta – Teds Livingstons, 213. kabinets, 2009. «Tas ir mazliet savādi,» viņš saka.

Kik sākās kā BlackBerry mūzikas atskaņošanas rīks, bet Livingstons 2010. gada aprīlī no tā atdalīja čata funkciju, padarot to par neatkarīgu ziņojumapmaiņas lietotni. Toreiz BlackBerry atteicās izveidot savu BBM tērzēšanas aplikāciju uz savām platformām, tādām kā Apple iOS un Google Android. 2010. gada oktobrī trīs nedēļu laikā Kik Messenger tika lejupielādēts vairāk nekā divus miljonus reižu, nonākot vadošajās pozīcijās starp visām platformām. Stīvs Džobss, šķiet bija viens no pirmajiem lietotājiem ar ekrāna vārdu sjobs.

Nepatikšanas sākās mēnesi vēlāk. BlackBerry iesūdzēja Kik tiesā par autortiesību pārkāpšanu, apgalvojot, ka Livingstons nozadzis idejas no BBM. Livingstons uzsver, ka viņa palīgs bijis klāt, kad Džims Bazils, BlackBerry toreizējais izpilddirektors, lika savai juristu padomei sagraut Kik. BlackBerry atspējoja aplikāciju savos serveros, un gandrīz momentā pazuda trešdaļa Kik lietotāju. Tīkla problēmu dēļ viņiem sekoja arī gandrīz visi pārējie. «Un ko visi darīja? Viņi pārgāja uz WhatsApp!» Livingstons kliedz, bet pamazām nomierinās, ar savu Subaru braucot pa piesnigušajām ielām prom no dorkubatora. «Mēs bijām pirms WhatsApp, un mums to visu atņēma.»

Kaut arī 2013. gadā Kik izlīga ar BlackBerry un ieguva vairāk nekā 275 miljonus reģistrēto lietotāju visā pasaulē, tiesas prāva joprojām ir sāpīgs jautājums. «Mēs nekad ļaunprātīgi neizmantojām BlackBerry resursus,» Livingstons saka. Kad viņa bijušie šefi aicināja Kik atgriezties BlackBerry aplikāciju veikalā, lai atbalstītu neveik­smīgo operētājsistēmu BB10, viņš atteicās. «Atvainojiet, mēs nestrādājam jūsu labā, un to nedara arī Instagram,» viņš teica. «Jūs vairs neesat relevanti.»

 

Livingstons izvairās būt nerelevants, liekot augstas likmes uz nākotnes tendencēm. Tas arī izskaidro viņa darbu pie tērzēšanas robotiem un partnerību ar WeChat, kas bija viņa ierosinājums. 2015. gada sākumā viņš izveidoja 20 tehnoloģiju uzņēmumu sarakstu, kuriem Kik varētu pārdot daļu akciju, un galvenais no tiem bija Tencent. Tomēr, kaut arī tu esi pionieris, tas nenozīmē, ka uzreiz esi uzvarētājs. «Kik nāksies pamatīgi strādāt, lai konkurētu ar lielajiem spēlētājiem, tādiem kā Facebook,» saka sociālo tīklu pētījumu firmas GlobalWebIndex vecākais analītiķis Džeisons Manders, norādot uz kritiskās masas problēmu. «Var ieviest pasaulē labākās funkcijas, bet ir grūti, ja neviens no draugiem tās nelieto.» To ilustrē šāds piemērs. Ello bija jauns sociālais tīkls, kas kļuva populārs, pateicoties tam, ka tajā nebija reklāmu, bet drīz vien šis tīkls pazuda, jo neviens negribēja to lietot kā Facebook aizstājēju.

Livingstons atzīst, ka Facebook Messenger ir milzīga lietotāju bāze – aptuveni 800 miljoni aktīvo lietotāju ik mēnesi (Kik nepublisko savu aktīvo lietotāju skaitu). «Tomēr šīs sacensības ir sākušās, un pagātnē ir bijuši arī gadījumi, kad uzvar vājākais,» viņš saka. Un tad mazliet izvairīgi piebilst: «[Citi uzņēmumi] var iezīmēt nozīmīgas robežas jaunajā pasaules kārtībā.»

Palikšana Voterlū izolētībā var būt ierobežojoša. 2014. gada sākumā Facebook investors Pīters Tīls ieminējās Livingstonam, ka gribētu noorganizēt viņam kopīgas pusdienas ar Marku Cukerbergu. Livingstons atteicās, bet tagad, to atceroties, rausta plecus un smaida. Cukerbergs ir cilvēks, kuru viņš visvairāk apbrīno Silīcija ielejā, un tāpēc «varbūt es nobijos».

Pēc dažām nedēļām Cukerbergs tikās ar citu vientuļnieku – Janu Kūmu, kas izveidoja populāro WhatsApp. Un viņš nopirka šo uzņēmumu par 16 miljardiem dolāru. Janvārī WhatsApp paziņoja, ka sāks aicināt uzņēmumus darboties savā tīklā. Tas droši vien nebūtu noticis bez Facebook un bijušā PayPal vadītāja Deivida Markusa ziņas; tagad viņš palīdz uzņēmumiem sākt darbību divos lielajos Cukerberga saziņas rīkos.

Šajā jaunajā karā starp ziņojumapmaiņas platformām lielie spēlētāji velk frontes līnijas ap jaunuzņēmumiem, kas rada stilīgus un interesantus robotus. Piemēram, Sanfrancisko uzņēmums 200 Labs. To vada 29 gadus vecais krievu attīstītājs Dmitrijs Dumiks, kura Storebot, kas radīts Telegram vajadzībām, novirzījis ap 1,5 miljonus cilvēku uz 30 000 dažādu robotu. Dumiks savu uzņēmumu, kurā bija četri darbinieki, nodibināja 2015. gada jūlijā, un jau pēc dažiem mēnešiem to mēģināja nopirkt Google. «Visi vēlas piekļūt tuvāk lietotājiem,» viņš skaidro un spriež, ka, aplikāciju lejupielādēšanai izejot no modes, nākamais labākais maršruts ved caur ziņojumapmaiņas lietotnēm. Piemēram, ja cilvēki uzglabātu savu kredītkaršu datus Telegram, izdevēji varētu viņiem nosūtīt saites uz ekskluzīviem rakstiem, kurus būtu iespējams lasīt par noteiktu maksu. Tā kā ziņojumapmaiņas lietotnes ir tik pamatīgi integrētas cilvēku mobilajās adrešu grāmatiņās, robotiem ir tā briesmīgi nejaukā iespēja iegūt sociālo kontaktu datus.

Saziņas roboti var apdraudēt Google, ja cilvēki sāks tos nopietni izmantot, uzdodot jautājumus par laikapstākļiem vai, teiksim, kur nopirkt kādu konkrētu kreklu. «Google piedāvā atrastos rezultātus, bet darbs jums jāpadara pašiem,» saka riska kapitāla firmas Greylock partneris Džošs Elmans, kurš investējis aplikācijā Operator. Tā izmanto robotus un cilvēkus, lai tieši aplikācijā savestu kopā pircējus ar viņu izvēlētajām precēm.

Sarežģītākais uzdevums, ar ko būs jātiek galā Kik, ir likt mums justies ērti saziņā ar robotiem. Roboti var nedarboties gana labi, ja tie jūtas pārāk pilni ar mēstulēm, un Kik ir neparasti daudz mēstuļu robotu, kuros bieži izmanto skaistu sieviešu fotogrāfijas, lai pievilinātu lietotājus uzspiest uz kameras vietnes un ievadīt savus kredītkartes datus, stāsta Katals Makdeids no mobilo sakaru drošības uzņēmuma Adaptive Mobile. «Rīcības pamatojums starp mēstuļu robotiem un atļautajiem saziņas robotiem īpaši neatšķiras,» viņš uzsver. Galu galā tie abi kaut ko vēlas no jums. Robotiem attīstoties, cilvēki, tos pieņems, kaut arī nelabprāt, un nāksies daudz eksperimentēt, riskējot ar cilvēku negatīvo attieksmi, lai redzētu, kas patiešām darbojas. «Tāpat kā pirmajās interneta vietnēs ar neglītām krāsām,» saka Livingstons. «Es domāju, ar robotiem notiks tieši tas pats.» Noskenējiet kodu, samaksājiet ar savu īkšķa nospiedumu, un parādās oficiante ar dzērieniem. «Es it kā kontrolēju pasauli, tērzējot ar to,» viņš smaidot saka. «Tas ir tik vienkārši un tik maģiski.»

3270 Visi skatījumi 2 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

Sāc komentēt!


wpDiscuz