• 8540
  • 1

Smaržo pēc peļņas / Perfume Vending

Spēcīgākās idejas atbalsta

,
Redaktore
Foto Renārs Koris speciāli Forbes
Foto Renārs Koris speciāli Forbes

Jevgenijs Roščins radījis unikālu smaržu izsmidzināšanas aparātu Perfume Vending. Viņš jau pārdevis 390 vienību un drīz uzsāks ražošanu arī Krievijā.

Pirms nepilniem diviem gadiem starp Forbes Equity Club II (pasākums investoriem un cilvēkiem ar jaunām biznesa idejām) dalībniekiem bija arī Jevgenijs Roščins. Tikko nodibinājis uzņēmumu, viņš jau uzrunāja investorus, meklējot finansējumu savai idejai – ražot smaržu izsmidzināšanas aparātus. Lieki teikt, ka naudu viņš nedabūja… Tas noteikti nebija tāds seksīgais start-up, kādu meklēja investori, turklāt idejai nebija taustāmu rezultātu.

Tagad viņa uzņēmums Perfume Vending, iespē­jams, ir ticis tālāk nekā citi todien prezentētie. Jevgenijs ne tikai piesaistījis 100 tūkstošus eiro no vietējā biznesa eņģeļa, bet arī vienojies par sadarbību ar partneriem Krievijā, kas ieguldījuši pusmiljonu eiro, lai netālu no Sanktpēterburgas uzsāktu smaržu izsmidzināmo aparātu ražošanu. Krievija ir viņu galvenais noieta tirgus – jau apgrozīti ap 700 tūkstošiem eiro.

Jevgenijs Roščins (30) ar biznesu nodarbojas kopš 18 gadu vecuma, kad Saulkrastos atvēra vasaras kafejnīcu un vēlāk nelielu restorānu. Bizness gan neizrādījās veiksmīgs, bet viņš zināja, ka līdzīgā situācijā citi kafejnīcās izvietoja tirdzniecības automātus. Tad arī Jevgenijs, lai nosegtu īres maksu, uzlika automātu, no kura bērni varēja mēģināt izvilkt rotaļlietas. Pieprasījums pārspēja cerēto, tāpēc viņš nolēma šādus aparātus izvietot vēl sešās vietās Saulkrastos. «Rezultātā automāti man ienesa vairāk nekā kafejnīca,» atceras uzņēmējs. Viņš kopā ar draugu iegādājās vēl papildu aparātus, bet aizgāja no biznesa, nespējot vienoties, kā sadalīt peļņu, un uzsāka jaunus projektus.

«AUTOMĀTI MAN IENESA VAIRĀK NEKĀ KAFEJNĪCA.»

Tomēr ideja par tirdzniecības automātiem neizgāja viņam no prāta – tas bija ļoti ērts bizness. Viens cilvēks var apkalpot 50 ierīču, līdz ar to pat nevajadzēja algot darbiniekus. Mīnuss – šis bizness ir atkarīgs no vietas, bet labākās lielākoties jau bija aizņemtas. Vienīgais veids, kā tajās nonākt, – piedāvāt atšķirīgu produktu, bet jaunumi šajā tirgū parādās ļoti reti. Tas mudināja domāt par jauniem aparātiem.

Viena no idejām bija smaržu automāts. Tas aizņem maz vietas, vienā iestādē var uzstādīt divus automātus (vīriešiem un sievietēm), turklāt ar to varēja arī ievērojami nopelnīt. Ar 50 ml smaržu pudelīti, kas izmaksā ap 35 eiro, pietiek 430 izsmidzināšanas reizēm, par katru saņemot 50 centu vai eiro. Tiesa, tas gan nebija nekāds jaunums – pirmais patents smaržu automātam tika pieteikts pirms gandrīz 100 gadiem ASV. Arī līdzīgi produkti tirgū jau bija, bet lielākā to problēma bija mehānika – smaržas izgaroja vai noplūda no automāta.

Mūsdienās šo problēmu var atrisināt ar elektroniku, tomēr Jevgenijs gribēja pārliecināties, kā šādu produktu uzņems tirgus. Viņš veica sociālu pētījumu, ko izstrādāja paziņa (nu jau biznesa partnere) Marika Grasmane, kurai ir izglītība psiholoģijā. Viņi kopā ieguldīja desmit tūkstošus eiro, lai izveidotu pirmo prototipu (tagad jau pieejama tā devītā versija), ko projektēja un no pasūtītām detaļām kopā salika pats Roščins. Tika izveidoti pieci šādi apa­rāti, kurus uzstādīja vairākās vietās Rīgā.

No viena aparāta smaržas tika izsmidzinātas vidēji 10–16 reižu dienā par 50 centiem un līdz 12 reizēm par vienu eiro, kas mēnesī ienesa, sākot no 150 eiro, bet izmaksas bija vien 30–50 eiro. Tas ļāva arī noteikt mērķ­auditoriju – tie galvenokārt ir jaunieši līdz 25 gadu vecumam. Paralēli šiem testiem viņi sadarbībā ar Latvijas Dizaineru savienību strādāja pie viegli uztveramas lietošanas infografikas izveides. «Līdz ar šīm izmaiņām aparāts deva piecas reizes vairāk ienākumu,» dizaina nozīmi skaidro Roščins. Statistika bija nepieciešama, lai varētu uzrunāt klientus, jo viņš nolēma fokusēties uz apa­rātu tirdzniecību, nevis sava tīkla veidošanu.

Rezultāti bija gana pārliecinoši, lai caur LatBan no Ulda Salzirņa piesaistītu 100 000 eiro investīcijas aizdevuma formā pret 51% uzņēmuma akciju. Tas ļāva uzlabot ierīci un piedalīties izstādēs Lielbritānijā un Krievijā. Un tieši Krievijā šis produkts izpelnījās ievērību. Pēdējā gada laikā Jevgenijs jau pārdevis 390 smaržu aparātu; viens maksā divus tūkstošus eiro. To ražošanai izveidots salikšanas cehs, bet detaļas joprojām tiek pasūtītas no dažādiem ražotājiem Latvijā. Sākumā šos smaržu automātus pirka jauni uzņēmēji, kas meklēja papildu ienā­kumus, bet nu jau interesi izrāda arī tirdzniecības automātu tīkli un dažādu iestāžu (klubu, sporta zāļu, biznesa centru) īpašnieki.

Tirdzniecības automātu tirgum Krievijā ir ievērojams potenciāls. Tur ir 80 tūkstoši šādu aparātu – viens uz 1800 iedzīvotāju. Tas ir ievē­rojami mazāk nekā Eiropā (viens uz 150) un ASV (viens uz 70 iedzīvotāju). Tiek lēsts, ka nākamo 10–15 gadu laikā automātu skaits varētu palielināties sešas reizes – līdz 400 tūkstošiem. Roščins uzskata, ka Krievijā varēs realizēt 60 tūkstošus smaržu aparātu, kas gan šķiet mazliet pārspīlēti, ņemot vērā, ka pārtikas un dzērienu automāti aizņem ap 90% tirgus. Arī kosmētikas tirgus Krievijā vēl attīstās, pēdējos piecus gadus pieaugot par vidēji 12 %, tomēr joprojām vairāk nekā trešdaļu kosmētikas tur pārdod caur katalogiem un tirgū. Turklāt kosmētikas tirgū smaržas aizņem tikai 10% (ASV un Eiropā 23%). Tā kā šeit pieeja TOP zīmoliem ir mazāka nekā Rietumos, šādu smaržu aparātu aktualitāte tikai pieaug.

Veiksmīgais Jevgenija starts Krievijā palīdzējis piesaistīt partnerus, kas ieguldīja pusmiljonu eiro, lai varētu atvērt ražotni Sanktpēterburgā. Tas ievērojami paātrinās Krievijas tirgus apgūšanu. Līdz šim, lai saņemtu smaržu aparātu, bija jāgaida divi mēneši, bet tagad tos saražos turpat Krievijā.

Ar šādu pašu modeli – partneru piesaisti un ražošanas atvēršanu – Jevgēņijs Roščins plāno ieiet Ķīnas un vēlāk arī ASV tirgū, tāpēc viņš šobrīd meklē investīcijas – no 900 tūkstošiem katram tirgum. Tas gan jādara ātri, jo 20 miljardu vērtajā tirdzniecības automātu biznesā, kur automāti ir pat zelta, dzīvju krabju, Apple produkcijas un kaviāra tirdzniecībai, nopietnu konkurentu Perfume Vending vēl nav. Tas noteikti tā nebūs ilgi.


Eksperta padomi no Maksima Jegorova – Direktors Accenture Latvija


Tik tiešām, idejas mēdz būt visdažādākās. Pat grūti iedomāties, ka šādam smaržu automātam varētu būt nopietns tirgus. Bet iznāk, ka Latvijā izgudrots veids, kā no vēl viena produkta uztaisīt pakalpojumu, – līdzīgi ka mašīna vai zāles pļāvējs ar pašvadības funkciju kļūst par pakalpojumu, jo nevienam jau nevajadzēs pašu produktu. Abos gadījumus – protams, atšķirīgā mērogā – ir automatizētas mašīnas. Procesu digitalizācija ļauj sapludināt fizisko un digitālo pasauli. Šīs iespējas sāk parādīties arī dažādās ierīcēs, piemēram, ir gludekļi, kas nosaka auduma tipu un paši izvēlas temperatūru. Mūsdienīgi tirdzniecības aparāti ir pilnībā automatizēti un nosūta informāciju par katru pirkumu, nodrošinot, ka tos uzpilda tikai tad, kad tas ir patiešām vajadzīgs.

Spriežot pēc pieprasījuma Krievijā, vēl labāka situācija varētu būt Ķīnā vai Indijā – ja tur vispār pastāv smaržu mode. Izskatās, ka galvenā motivācija ir iespēja nemaksāt pilnu summu. Ļoti iespējams, ka pēc šādiem smaržu automātiem varētu būt pieprasījums no restorāniem un ofisiem. Labos restorānos ASV vienmēr ir pieejama vesela smaržu baterija, tātad tā tradīcija tur ir. Šeit būtu tas pats, bet lētāks un automatizēts.

8541 Visi skatījumi 6 Skatījumu šodien

Atstāt komentāru

1 Komentārs par "Smaržo pēc peļņas / Perfume Vending"


antons
2 gadi 6 mēneši atpakaļ

Sanak, dama pienac ar jau smarzham virsu, un vinai pshiks un DolceGabanna pa virsu? :)

wpDiscuz