USD 0.90 btc 6664.09
facebook
twitter
instagram
linkedin
Žurnāls
Abonē žurnālu
Piesakies iknedēļas jaunumiem

Pierakstieties uz svarīgākajiem biznesa un tehnoloģiju materiāliem Latvijā

USD 0.90 btc 6664.09
Tehnoloģijas 25. Novembris

Jaunais vienradzis

Latvieši izveidojuši “tinderi” aizdevumiem “Jeff” un plāno ar to iekarot Dienvidaustrumāziju. “Jeff” savedīs kopā kredītņēmēju ar kredītdevēju, un uzņēmuma atspēriena punkts ir Vjetnama. 

Katrīna Žukova

Portāla "Forbes.lv" galvenā redaktore

Pēdējos četrus gadus Toms Niparts (26) pavadīja Spānijā. Barselonā viņš vadīja finanšu tehnoloģiju uzņēmumu ar 50 cilvēku komandu, vairāk nekā 100 tūkstošiem klientu un vairāk nekā septiņu miljonu eiro apgrozījumu. “Savos “mid-twenties” saulainajā Barselonā izdzīvoju tādu mazu sapni,” smej Toms, kurš vasarā atgriezās Latvijā, lai īstenotu vērienīgu ieceri – izveidotu tinderi aizdevumiem. Kā pats atzīst, viņš ir no tiem cilvēkiem, kas komforta zonā nepavisam nejūtas komfortabli.

Arī Toma kādreizējais studiju biedrs Reinis Tenis (25) nevar sūdzēties par savu karjeru pirms “Jeff”. Darbs Latvijā, vienā no vadošajām bankām, pēc tam divi gadi Gibraltārā, strādājot par finanšu analītiķi starptautiskā alumīnija ražotājā. Programmētājs Sandris Artemjevs (30) pēdējos astoņus gadus strādājis dažādās finanšu iestādēs. Pēc būtības Toms ir uzņēmuma vadītājs (CEO), Reinis – izpilddirektors (COO), Sandris – tehniskais direktors (CTO). Viņi paši gan atzīst, ka par amatiem vēl pāragri runāt. “Mēs vienkārši esam džefi,” saka Reinis.

Darbs pie aplikācijas “Jeff” sākās februārī, kad censoņi savu ieceri prezentēja “TechChill” jaunuzņēmumu sacensībās “Fifty Founders Battle”. Kā pieticīgi saka Toms: “Gāja tā tīri neko.” Ideja ugunskristības izturēja. Jau vasarā viss bija gatavs, lai ar “Jeff” iepazīstinātu lietotājus Latvijā, taču komanda pieņēma divus būtiskus lēmumus. Pirmais – pilnībā pievērsties jaunuzņēmumam. Otrais – izaicināt sevi un doties Dienvidaustrumāzijas virzienā. Tieši šajā attālajā reģionā jaunie uzņēmēji saredz attīstības iespējas.

“Jeff” jau no sākuma bija mērķēts uz attīstības valstīm, atklāj Reinis. Latvijā no lietotnes testēšanas nebūtu jēgas, jo šeit iegūtos rezultātus nevarētu attiecināt uz Dienvidaustrumāziju. Turklāt te “tirgus ir diezgan piesātināts, un būtu grūti izcīnīt vietu zem saules”. Ja Latvijā cilvēks bez kredītvēstures ir izņēmums, tad Dienvidaustrumāzijas valstīs ir otrādi – tur diviem no trim cilvēkiem nav sava bankas konta.

Lauris Aizupietis speciāli Forbes Lauris Aizupietis speciāli Forbes

Foto Lauris Aizupietis speciāli Forbes

Kredītvēstures un bankas konta neesamība liedz cilvēkiem saņemt aizdevumu. Savukārt bankām un aizdevējiem tas liedz nopelnīt vairāk nekā 340 miljardus eiro ik gadu, jo nav iespēju kredīta tīkotāju izvērtēt. Un tad talkā nāk “Jeff”. “Mēs esam tie, kas savieno abas puses,” norāda Reinis.

Jo vairāk potenciālais kredītņēmējs tērzēs ar “Jeff”, jo, iespējams, labāku piedāvāju saņems. Tērzēšana notiek vairākos līmeņos. Pirmajā līmenī, atbildot uz “Jeff” jautājumiem, lietotājam tiek izveidots konts un izteikti pirmie piedāvājumi. Vienlaikus potenciālajam kredītņēmējam tiek piedāvāta iespēja pāriet nākamajā līmenī, sniedzot papildu datus par sevi. “Jeff” mērķis ir likt lietā alternatīvos datus un izejas punktus un, balstoties uz tiem, veidot alternatīvo kredītvērtējumu, tādā veidā arvien lielākam cilvēku skaitam atverot pieeju finansējumam. Kā atklāj Toms, par cilvēku diezgan daudz var secināt no ierīces kontaktinformācijas, ģeolokācijas, kā arī no trešo pušu lietotnēs, piemēram, Bolt vai Uber ekvivalentiem, uzkrātajiem datiem. Šādi “Jeff” iegūst informāciju par visu finanšu tirgu, nevis tikai informāciju konkrēta aizdevēja klientiem.

Pagaidām “Jeff” aizved kredīttīkotāju līdz aizdevēju vietnei, bet nākotnē ir plānots, ka lietotnē varēs izpildīt visus  soļus no A līdz Z, lai saņemtu kredītu. “Vēl līdz tam ir tāls ceļš ejams, bet tāda ir trajektorija,” Reinis iezīmē plānoto attīstību.

Lauris Aizupietis speciāli Forbes

Foto Lauris Aizupietis speciāli Forbes

“Jeff” atspēriena punkts būs Vjetnama. Pirmo lietotnes prototipu jau izmēģinājuši ap 1000 vjetnamiešu. Lai gan rezultāti ir, pagaidām vjetnamieši ir visai piesardzīgi. “Taču mēs esam salīdzinoši neitrāls spēlētājs, mēs gribam godīgi parādīt spēli – lūk, šis ir izdevīgākais aizdevums,” skaidro Reinis.

Jaunuzņēmums Vjetnamā uzrunājis vairāk nekā 30 aizdevēju un noslēdzis vienošanos ar trim no tiem, bet ar sešiem notiek aktīvs sarunu process. Uzņēmēji vispirms vērsušies tieši pie nebanku kreditēšanas nozares uzņēmumiem. Kā saka Toms, pirms došanās pie bankām jāuzbūvē savs zīmols.

Pagaidām darbs pie lietotnes notiek no Rīgas centra, kur “Jeff” komanda septiņu cilvēku sastāvā kopā ar citiem jaunuzņēmumiem dala telpas kādā namā Stabu ielā. Tiklīdz būs nepieciešams, komanda ir gatava doties uz Vjetnamu, lai tur atvērtu savu pārstāvniecību, piesaistot jau vietējos spēkus. Toms Vjetnamā bijis vairākkārt, taču ne saistībā ar jaunradīto lietotni. Zināšanas par šo reģionu uzņēmējs ieguvis, strādājot Spānijā.

“Jeff” izmaksas tiek segtas no personīgajiem līdzekļiem, taču jaunuzņēmums aktīvi meklē investorus. Un līdz gada beigām uzņēmēji cer audzēt apgrozījumu.

Pēc Vjetnamas latviešu puiši ar “Jeff” cer iepazīstināt Indonēziju un Filipīnas. Un tas nav viss. Uzņēmēju ambīciju latiņa ir augsta – četru gadu laikā izvērsties astoņās valstīs un piektajā gadā tuvoties apgrozījumam, kas pārsniedz 20 miljonus eiro. “Otrais vienradzis pēc Kristapa Porziņģa,” uzņēmuma ambīcijas rezumē Reinis.

Uzņēmums jau ir pamanījies iegūt starptautisku atzinību. Uzvarot Latvijas atlases kārtā, “Jeff” identiskiem panākumiem novembra beigās piedalījās “Seedstars” reģionālajā finālā, sacenšoties ar citu Eiropas un Āzijas valstu labākajiem jaunuzņēmumiem. Konkursa pēdējā kārta 2020. gada martā notiks Šveicē.

Pieskāriena attālumā

“Accenture” vadītājs Latvijā Maksims Jegorovs

Finanšu pakalpojumu jomā ir būtiski ne tikai eksperimentēt ar jaunākajām tehnoloģijām un atrast veidus, kā darbinieki varētu strādāt ar mākslīgo intelektu un citām tehnoloģijām, bet arī spēt reaģēt uz mainīgo datu apjomu reālajā laikā. Piemēram, tirgotāji pie “Alibaba” var saņemt nelielu aizdevumu pāris minūtēs, “Rocket Mortgage” piedāvā sākotnējo apstiprinājumu par aizdevumu tikai dažu minūšu laikā. 87 % vadītāju uzņēmuma pētījumā atzina, ka klientu vajadzību pielāgošana reālajā laikā nākotnē sniegs priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, kā arī stiprinās klientu lojalitāti.

Cilvēki pakalpojumus vēlas saņemt ar pāris klikšķiem vai pieskārieniem – ātri, ērti un droši. Vienlaikus pakalpojumu sniedzējiem ir jāspēj piedāvāt ne tikai saistošu servisu, pievilcīgu dizainu un dažādu pakalpojumu spektru, bet jādomā arī par kiberaizsardzību, datu pārvaldību, uzturēšanu, aktualizēšanu, kā arī jāturpina izaugsme, nodrošinot klientiem jaunas iespējas.

Mūsdienās tehnoloģiju sniegtās iespējas finanšu pakalpojumu jomā palīdz uzlabot klientu saziņu, panākot 1950. gada mazpilsētas bankas filiāles intimitātes līmeni, kad bija zināms katrs klients un viņa paradumi. Mobilo lietotņu jomā ir līdzīgas iespējas, jo šobrīd ir būtiski spēt analizēt klienta paradumus un datus, vienlaikus ievērojot viņa privātumu, vēlmes un likumdošanu. Klienta pazīšana nozīmē viņu satikt tajā vietā un laikā, kur viņš atrodas, pielāgojot servisus un pakalpojumus, kurus viņš vēlas saņemt.

Vjetnama ir viena no visapdzīvotākajām valstīm pasaulē, tās iedzīvotāji aktīvi izmanto viedtelefonus, arī mobilo lietotņu tirgus ir zenītā. Novēlu “Jeff” atrast uzticamus partnerus un nepadoties!

lasiet arī

Degvielas uzpildes stacijās “KOOL” pārtiku var iegādāties “Mobilly” lietotnē

Piesakies iknedēļas jaunumiem