USD 0.91 btc 7843.95
facebook
twitter
instagram
linkedin
Žurnāls
Abonē žurnālu
Piesakies iknedēļas jaunumiem

Pierakstieties uz svarīgākajiem biznesa un tehnoloģiju materiāliem Latvijā

USD 0.91 btc 7843.95
Uzņēmēji 23. Oktobris

Dot otro elpu

Latvijā jau desmit gadus darbojas Elīnas Neilandes izveidotie labdarības veikali “Otrā elpa”, kas paildzina mantu mūžu un sniedz palīdzību cilvēkiem, kuriem tā vajadzīga.

Alina Lastovska

Forbes Latvija galvenā redaktore

Pirms desmit gadiem, sākoties ekonomiskajai krīzei, Elīna Neilande atstāja darbu informācijas tehnoloģiju uzņēmumā un kļuva par bezdarbnieci. Kādu laiku pavadījusi ideju meklējumos, viņa nolēma dibināt labdarības veikalu. Iecere radās, runājot ar Lielbritānijā dzīvojušu radinieku, kurš Elīnai pastāstīja par šādiem veikaliem. “Tā ideja mani momentā pārņēma,” viņa atceras, skaidrojot, ka šādam darbības veidam ir ļoti daudz pozitīvo aspektu, piemēram, ilgtspēja, atbalsts citiem cilvēkiem. Latvijā tolaik nekā tāda nebija.

Elīna uzrunāja dažādas organizācijas, iespējamos partnerus, un viss notika – aptuveni pusgada laikā Rīgas centrā tika atklāts pirmais veikals Otrā elpa. Pašlaik ir četri Otrās elpas veikali – trīs Rīgā un viens Liepājā.

Atzīmējot desmito jubileju, Otrā elpa var lepoties, ka ar ziedojumiem 135 000 eiro apmērā atbalstījusi 100 dažādu organizāciju, kā arī sniegusi palīdzību ar mantu ziedojumiem – vairāk nekā diviem miljoniem vienību – apmēram 120 organizācijām, piemēram, patversmēm un sociālās aprūpes centriem. No šiem līdzekļiem aptuveni 50 000 eiro ir atbalsts izglītības un kultūras projektiem, 40 000 – inventāra iegādei un remontam, 35 000 eiro – bērnu un sabiedrības veselības projektiem, 10 000 eiro – dzīvniekiem. Kopumā no veikalu peļņas tiek ziedotas aptuveni divas trešdaļas, bet pārējie līdzekļi ieguldīti uzņēmuma attīstībā.

Palīdzība sabiedrībai, sociālā ietekme, ilgtspēja un vides jautājumi – šādās kategorijās varēja iekļaut projektus, kurus atlasīja Otrā elpa. Projektu izvēlē iesaistījās arī veikalu klienti, balsojot par iecerēm, kurām, pēc viņu ieskata, būtu jāziedo nauda.

Reinis Hofmanis speciāli Forbes. Elīna Neilande izveidoja un vada labdarības veikalu tīklu Otrā elpa, bet tagad apdomā jaunu projektu.

Foto Reinis Hofmanis speciāli Forbes. Elīna Neilande izveidoja un vada labdarības veikalu tīklu Otrā elpa, bet tagad apdomā jaunu projektu.

Lai arī ar ziedojumiem atbalstītas daud­zas organizācijas, tagad Otrā elpa nolēmusi fokusēties uz vienu nozīmīgu projektu. Sākot ar šo gadu, Otrās elpas peļņa novirzīta Bērnu slimnīcas fonda un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas orgānu donoru programmai.

Bērnu slimnīca piedāvā augsti kvalificētu medicīnisko palīdzību, tomēr ir komplicēti gadījumi, kad jāsadarbojas ar ārvalstu klīnikām. Tad ārstniecības izmaksas sedz valsts, taču ceļa un uzturēšanās maksa, kā arī specifisku izmeklējumu izmaksas paliek vecāku ziņā. Lai šādos gadījumos sniegtu palīdzību, programma nodrošinas iespēju veidot ārkārtas uzkrājumus. No tiem apmaksā izdevumus, kas nav saistīti ar tiešajām ārstēšanas izmaksām. Šāda programma palīdzēs dāvāt otro elpu arī cilvēkiem, projekta izvēli pamato Elīna.

Dažkārt viņai uzdodot jautājumu, kāpēc labdarības veikalos mantas tiek pārdotas, nevis atdotas par velti. Atbilde – pārdošana palīdz iegūt līdzekļus, ko vēlāk var ziedot. Veikalu tīkla izveidotāja uzsver, ka ļoti bieži cilvēkiem ir nepieciešama tieši finansiālā palīdzība, nevis mantas.

Veikalos nonāk trešā daļa no ziedotajām mantām, apmēram puse tiek ziedota, bet vēl 20 % ir nederīgas lietas. Otrā elpa darbojas kā starpnieks starp tiem cilvēkiem, kuri grib nodot citiem derīgas, bet sev nevajadzīgas mantas, un tiem, kuriem tās varētu būt nepieciešamas.

lasiet arī

Carnikavas novadā top jauns inovāciju parks

Foto Reinis Hofmanis speciāli Forbes

Foto Foto Reinis Hofmanis speciāli Forbes

Laikam ejot, cilvēki ziedo arvien vairāk derīgu un vērtīgu mantu, novērojusi Otrās elpas vadītāja. Taču šajos desmit gados piedzīvoti arī pārsteigumi, piemēram, starp ziedojumiem bijusi gan desmit litru burka ar gumijas sirdi iekšā, gan kastes ar lieliem dzintariem, pat laulības gredzens un kāzu kleitas.

Svarīgi ir ne tikai pašam palīdzēt, bet arī stāstīt citiem par šādu iespēju, lai labdarībā varētu iesaistīties arvien plašāks cilvēku loks. Elīna akcentē, ka viņai ir būtiski veidot platformu, kas iesaista citus, rīkot dažādus informatīvus pasākumus, stāstīt par sociālās uzņēmējdarbības iespējām.

Viņa iecerējusi vairāk informēt arī par orgānu donoru pro­grammu, kuru tagad atbalsta Otrā elpa. Tieši ikdienas ieradumiem ir liela nozīme – ziedot regulāri, nevis kampaņveidīgi, domāt par labāku vidi, rūpēties par citiem. Taču uzņēmēja uzskata, ka galvenokārt tas ir iedzīvotāju labklājības jautājums: “Mēs Rīgā dzīvojam savā burbulī, bet daudz kur situācija ir sarežģīta.” Taujāta par plāniem paplašināties un atklāt vēl kādu veikalu reģionos, Elīna norāda – ir ļoti grūti to darīt no malas, šādi veikali jārada ar vietējo iniciatīvu. “Es vienmēr esmu teikusi – dariet! Mēs varam sniegt visu informatīvo un tehnisko atbalstu,” viņa saka, apliecinot gatavību iesaistīties.

Otrās elpas veikalos klientu skaits arvien palielinās un apgrozījums katru gadu pieaug par aptuveni 10–15 procentiem. Elīna stāsta, ka pagājušajā gadā visu četru veikalu apgrozījums bija aptuveni pusmiljons eiro, peļņa – 36 500 eiro, ziedoti tika 22 250 eiro.

Reinis Hofmanis speciāli Forbes. Cilvēki mēdz pārsteigt arī ar neierastiem ziedojumiem.

Foto Reinis Hofmanis speciāli Forbes. Cilvēki mēdz pārsteigt arī ar neierastiem ziedojumiem.

Labdarības veikalu tīkla dibinātāja un vadītāja uzsver, ka viņai ir būtiski izveidot ne tikai veiksmīgu organizāciju, bet arī radīt labu darbavietu – tādu, kur cilvēki vēlētos strādāt. “Darbinieki ir ļoti svarīgi, un viņiem arī jābūt interesei par to, ko mēs darām.” Elīna Otro elpu centusies veidot kā organizāciju, kur nav stingras hierarhijas un visa komanda iesaistās tās attīstībā un plānošanā. “Es esmu entuziaste un uzņēmumu vadīju ļoti intuitīvi,” atzīst Elīna Neilande. Un pieredze rāda, ka šāda pieeja strādāja ļoti labi. Vadīt uzņēmumu palīdzēja arī iekšējā motivācija, pārliecība par to, ko tu dari, piebilst Otrās elpas vadītāja. Viņa uzver arī visas komandas nopelnus, jo “viens nav darītājs”.

Runājot par Otrās elpas turpmāko attīstību, Elīna saka –pašreizējā kvalitātē šis desmit gadu posms viņai ir noslēdzies. Viņa turpinās darboties organizācijā, bet vēlētos meklēt kādu jaunu aspektu, jaunu projektu, kas varētu būt Otrās elpas “turpinājums vai paplašinājums”. Līdz ar to šis gads ir veltīts tam, lai padarītu Otro elpu par lielāku organizāciju, izveidotu vadības komandu, kur ir sadalītas atbildības jomas. Kāds tieši būs jaunais projekts? To Elīna vēl nevar pateikt, bet plāno šogad izveidot skaidras jaunās idejas aprises un sākt to attīstīt no nākamā gada.

lasiet arī

Riskants izbrauciens

#ForbesWoman

Piesakies iknedēļas jaunumiem