USD 0.90 btc 7838.30
facebook
twitter
instagram
linkedin
Žurnāls
Abonē žurnālu
Piesakies iknedēļas jaunumiem

Pierakstieties uz svarīgākajiem biznesa un tehnoloģiju materiāliem Latvijā

USD 0.90 btc 7838.30
Vide 17. Oktobris

Kosmētika un planētas resursu robežas

Kristīne Doroško

korporatīvās sociālās atbildības eksperte

Kāds ir patiesi ilgtspējīgs un atbildīgs kosmētikas uzņēmums? Pirmkārt, tas monitorē ražošanas procesus. Kā galvenos parametrus var minēt enerģijas un ūdens patēriņa optimizēšanu, saražoto atkritumu daudzuma samazināšanu u. c. Otrkārt, kosmētikas uzņēmumam ir jābūt atbildīgam par to, lai izmantotās izejvielas nekaitētu videi. Te var minēt ilgtspējīgi audzētu palmu un kokosriekstu eļļu. Sevi cienošs uzņēmums to iegādāsies no sertificētām audzētavām, nevis no kādas vietas Filipīnās, kur nelegāli tika izcirsts mežs un tā vietā iestādītas palmas. Izmantotajām izejvielām jābūt ne tikai ekonomiski visizdevīgākajām, bet arī jānodrošina produkta kvalitāte un ilgtspēja.

Iepakojums ir ļoti svarīga produkta ietekmes pēdas sastāvdaļa. Pēc dzīves cikla novērtējumiem bieži vien par izdevīgāko variantu tiks uzskatītas plastmasas, nevis stikla pudelītes, taču tas, kādas būs šādu izvēļu konsekvences, ir atkarīgs no noteikta produkta veida un loģistikas, kā arī atkritumu pārstrādes veida konkrētajā valstī.

Treškārt (un ar šo, manuprāt, uzņēmumi bieži grēko) –lētas un dažreiz ne tik drošas vielas, kuras izmanto produktu formulās. Pēc sarunas ar kāda globāla zīmola ilgtspējas menedžeriem sapratu, ka ātrā patēriņu preču (fast speed cosnumer goods) ražotāji izvēlas vislētākos ingredientus. Eiropā joprojām tiek izmantotas vielas, kas var izraisīt ādas novecošanu, alerģijas, šūnu izmaiņas un tā tālāk. Taču salīdzinājumā ar ASV un Japānu Eiropas standarti ir daudz striktāki. Galvenās sensibilizējošās vielas ir sintētiskas izcelsmes un bieži vien visekonomiskākās izejvielas, kuras lieto gan kā konservantus, gan smaržvielas un tamlīdzīgi. Pasaulē ir vairākas seritifikācijas shēmas, lai noteiktu, vai visi iepriekšminētie parametri ir ievēroti.

Tieši pirms gada tādi nozares konglomerāti kā L`Oreal, Unilver, J&J, Colgate Palmolive uzņēmās saistības publiskot savus ikgadējos plastmasas iepakojuma apjomus. Ar šādu žestu kompānijas apņemas novērst plastmasas atkritumus un piesārņojumu to rašanās vietā. Galvenie šīs iniciatīvas organizatori bija UN Environment un Ellen MacArthur Foundation.

Latvijas kosmētikas uzņēmums MADARA Cosmetics jau kopš paša darbības sākuma 2006. gadā praktizē atbildīgu ražošanu un jau toreiz izmantoja 100 % pārstrādājamu plastmasas iepakojumu. Tagad vairākām produktu līnijām tiek izmantota reciklētā plastmasa, kā arī no cukurniedrēm ražots iepakojums. Ilgtspēja un cieņa pret vidi, saviem klientiem un darbiniekiem ir uzņēmuma DNS jau no pirmās dienas. Eiropā nav daudz tādu kompāniju, kas savus produktus pilda pārstrādātas plastmasas iepakojumā. Viens no pasaules līderiem šajā ziņā ir Werner & Mertz, Latvijā pazīstams ar Frosch zīmolu. Tas ir globāls uzņēmums, kas iekaro tirgu vairākos kontinentos vienlaikus un pats ražo 100 % pārstrādātu PET iepakojumu.

Zīmols MADARA, sadarbojoties ar OWP – vienīgo uzņēmumu pasaulē, kas plastmasu savāc no okeāna –, drīzumā laidīs klajā produktus iepakojumā, kas ražots no šādas okeānā savāktas un pārstrādātas plastmasas. MADARA līdzīgās iniciatīvās iesaista arī sabiedrību un daļu atbildības nodod patērētājiem, aicinot nodot atpakaļ izlietoto produktu iepakojumus. Tas cilvēkiem rada līdzdalības un arī gandarījuma izjūtu. Par produktu iepakojumu nogādāšanu MADARA veikalos klients saņem atlaidi nākamajam pirkumam. Uzņēmums rāda ļoti labu aprites ekonomikas piemēru, nododot šo iepakojumu citam ražotājam, kas no tā rada jaunu produktu ar jau augstāku pievienoto vērtību – celtniecības materiālu.

Diemžēl Latvijā netiek mācīts šķirot atkritumus. Neliekot sabiedrībai uzņemties atbildību un neiesaistot vides jautājumu risināšanā, atkritumu šķirošana kļūst par sekundāru aktivitāti, kaut gan ir ļoti nozīmīga, ņemot vērā klimata pārmaiņas, kad cilvēkiem būtu rūpīgi jāapsver sava rīcība.

Jau labu laiku pirms tam, kad tika pieņemta Eiropas stratēģija attiecībā uz plastmasu, MADARA Cosmetics atteicās lietot burbuļplēvi. Tā vietā uzņēmums ir investējis iekārtā, kas sapresē ražošanas procesā radušos papīra un kartona atgriezumus. Šāds iepakojuma materiāls pasargā produktus no ārējās vides faktoriem, savukārt klientiem tiek piegādāts mazāk plastmasas atkritumu.

Ne mazāk svarīgs ir arī vides menedžmenta jautājums. Ilgtspējīgs vides menedžments uzņēmuma iekšienē ir paša uzņēmuma interesēs, jo var nodrošināt ievērojamus līdzekļu ietaupījumus. Jaunu LED lampu ieviešana prasa visai pamatīgas investīcijas, taču tas drīz vien atmaksājas. Piemēram, MADARA Cosmetics ik gadu tiek ietaupīti 35 000 kWh elektrības. Jāatzīmē, ka tas ir arī klimata atbildīgs uzņēmums, jo pilnībā pārgājis uz enerģiju, kas ražota no atjaunojamiem resursiem. 2018. gadā MADARA Cosmetics CO2 emisijas sasniedza 112,89 tonnas. 2018. gadā uzņēmuma enerģijas intensitāte bija 1271 kJ uz vienu saražoto kosmētisko produktu. Ja šo skaitli pārvērš kilokalorijās, tie ir trīs vidēja izmēra banāni.

Visu iepriekšminēto var atļauties uzņēmums, kura peļņa ir nedaudz lielāka par miljonu eiro. Tātad nav nemaz jāpelna daudzi miljoni, lai uzņēmums varētu būt patiesi ilgtspējīgs un atbildīgs par patērētāju veselību un resursu saprātīgu izmantošanu. Svarīgākais, lai tā vadība būtu ieinteresēta darīt lietas labāk, cienot resursus, kā to dara MADARA Cosmetics dibinātāja Lotte Tisenkopfa-Iltnere.

Kosmētikas sektors ir svarīgs gan mums, patērētājiem, gan ekonomikai. Pat neraugoties uz strikto regulējumu, Eiropas tirgus joprojām ir viens no vadošajiem globālajā kosmētikas tirgū, apsteidzot ASV. Balstoties uz L`Oreal datiem, pasaules kosmētikas tirgus turpina stabili augt – 2018. gadā tas pieauga par 5,5 %, vadoties pēc ražotāju neto cenām. Kosmētiku lietojam visi, jau sākot ar pirmajiem dzīves mēnešiem. Tā mums nodrošina labāku dzīves kvalitāti, dod pārliecību par sevi. Kosmētikas sektors atstāj ievērojamu ietekmi uz vidi gan produktu ražošanas, gan lietošanas laikā, kā arī pēc tam, tāpēc ir tik svarīgi, lai vairāk būtu tādu uzņēmumu kā MADARA Cosmetics, kas var iedvesmot citus un parādīt pareizo ceļu, lai mēs tomēr spētu iekļauties planētas resursu robežās. Un ir ļoti svarīgi, lai šis sektors respektētu gan cilvēku, gan vides vajadzības ilgtermiņā.

 

Piesakies iknedēļas jaunumiem